Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Fem skäl till principer för forskningskommunikation

Porträtt av kvinna.
Johanna Sandahl tog fram principerna för forskningskommunikation tillsammans med Ulrika Oredsson, Kristina Lindgärde och Katrin Ståhl. Foto: Kennet Ruona

LU:s pressansvariga har numera satt principer för forskningskommunikation på pränt. Både forskare och kommunikatörer behöver ha dem i bakhuvudet i kontakt med journalister och allmänhet. Det menar Johanna ­Sandahl, kommunikationschef på Medicinska fakulteten.

1. Alarmerande budskap ska undvikas genom att forskningen sätts i sitt sammanhang. Vi måste vara medvetna om att våra besked har effekt på livsval hos individer och beslut i samhället och inte dra på för stora växlar. Vi ska inte skrämmas och när det gäller medicin, inte heller väcka för stort hopp hos sjuka. Det tar ofta minst tio-femton år innan ett rön kanske kan bli en färdig behandling.

2. Vetenskaplig status ska framgå. Handlar det om kontroversiella resultat eller ligger det i linje med vad vetenskaplig konsensus säger? Är forskningen granskad av andra genom peer-review? Coronaläget är intressant: den normala vetenskapliga diskussionen runt motstridiga resultat förs nu öppet i media. Förvirrande för allmänheten, men kanske ökar också förståelsen för forskningens processer.

3. Möss eller människor? Vid djurförsök undersöker forskarna en princip – som senare kan testas på ett fåtal människor och sedan kanske i en stor studie med tusentals patienter. Detta är givet för forskarvärlden men när vi kommunicerar med journalister och allmänhet får vi inte slarva – metoderna och vad de innebär behöver förklaras.

4. Transparens behövs om vi ska behålla allmänhetens förtroende för vetenskap. Var öppen med finansiärer, eventuella företagsintressen, samarbetspartners och inte minst osäkra faktorer i forskningen. En engelsk studie visade att forskning som kommunicerades med brasklappar inte fick mindre genomslag – däremot skrevs det mer nyanserat om den.

5. Tydlighet när det gäller expertroll – när forskare deltar i samhällsdebatten behöver det framgå om ämnet som diskuteras faller inom forskarens eget kompetensområde eller inte.

Fotnot: LU:s sju principer för forskningskommunikation hittar du på Medarbetarwebben. De är förankrade i forskningsnämnden, Etikrådet och hos rektor och dekaner. Principerna har sitt ursprung i de europeiska universitetens samarbetsorganisation ALLEA:s föreskrifter om god forskningssed.

 

Intresserad av forskning och samhälle?
Prenumerera på Apropå!

I nyhetsbrevet Apropå varvas senaste nytt från Lunds universitet med kommentarer till aktuella samhällshändelser från några av våra 5000 forskare.