Skalbaggar samarbetar vid snåriga spillningsflyttar

Se en film där forskaren Claudia Tocco berättar om de samarbetsvilliga dyngbaggarna. Film: Johan Nyman

Dyngbaggen är ett av de starkaste djuren i världen. Den lilla skalbaggen besitter även en exceptionell förmåga att samarbeta. En studie visar att honor och hanar kan flytta stora bollar av spillning över svåra hinder. Samkönade flyttförsök slutar dock alltid i aggressiva bråk.

Dyngbaggen lever i och av djurspillning. Genom att bryta ner organiska ämnen spelar skalbaggen en viktig roll för samspelet i naturen. Men dyngbaggarna är också grymma på att samarbeta. Det visar experiment som genomförts i Sydafrika och Italien under ledning av biologiforskaren Claudia Tocco vid Dacke Lab, Lunds universitet. Honor och hanar av arten spindeldyngbagge lyckades, i ett slags synkroniserad dans, flytta bollar av spillning, som motsvarar 10 gånger deras kroppsvikt, över vertikala hinder på 20 centimeter.

– Vi blev väldigt förvånade över att se att de kunde samarbeta och hjälpas åt att flytta ett föremål utan att veta dess slutliga destination. Detta är en förmåga som bara människor besitter. Vi tror att dyngbaggarna använder taktil kommunikation, men det har ännu inte bevisats, säger Claudia Tocco.

Samkönat haveri

En annan upptäckt var att spindeldyngbaggarna rullar sina värdefulla spillningsbollar i en rak bana även om de stöter på hinder på vägen. När en sten eller en stock dyker upp klättrar de helt sonika över hindret. Forskarna kunde även slå fast att det avancerade samarbetet och klättrandet bara gällde två dyngbaggar av olika kön.

– När spindeldyngbaggar av samma kön skulle försöka samarbeta slutade det alltid i allvarliga bråk som resulterade i att spillningsbollen gick sönder eller att en av baggarna sprang i väg med den, säger Claudia Tocco.

Studien publicerades i den vetenskapliga tidskriften Proceedings of the Royal Society B: ”Spider dung beetles: coordinated cooperative transport without a predefined destination”