Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Vill nå unga med tecknade serier om ekonomi

Kalle Anka. Foto.
Kan Kalle Anka och Farbror Joakim undervisa barn och unga i frågor om ekonomi? Ja, förhoppningsvis! Nationalekonomen Andreas Bergh hjälper ankorna på vägen och har skrivit faktatexter till en ny Kalle Anka-serietidning om pengar. Bild: Kin Li/Unsplash

Nationalekonomen Andreas Bergh kan inte själv teckna, men han bidrar gärna med text till serier. Han är nu aktuell med en Kalle Anka-serietidning för mellanstadieelever och serieboken ”Open Markets” som just översatts till engelska.

– Den yngre generationen tar gärna till sig fakta genom att titta på film. Här blir serie­boken som en kompromiss. Den kombinerar textens fördelar med att man kan stanna upp eller hoppa över delar, med filmens lättillgänglighet och visualiseringar. Den blir det bästa av två världar, säger Andreas Bergh, universitetslektor och docent i nationalekonomi på Ekonomihögskolan vid Lunds universitet.

”Få fler att tänka kring ekonomi”

Forskningen visar att unga i dag har brister i sina ekonomiska kunskaper. Men för att kunna påverka sin framtid och samhällets utveckling är det avgörande att de förstår hur samhällsekonomin fungerar. 

– Det finns ekonomiska aspekter av nästan allting, och förhoppningsvis bidrar detta till att väcka ett intresse för ekonomi, även hos dem som kanske tidigare har tyckt att ämnet verkar tråkigt, svårt eller oviktigt. Jag gillar alla initiativ som får fler att tänka kring ekonomi och samhälle, säger Andreas Bergh.

Han talar om ett helt nytt läromaterial – serietidningen ”Kalle Anka & C:o – Så Funkar Pengar” som släpptes i förra veckan. Där är Andreas Bergh författare till de faktasidor i tidningen som förklarar begrepp som inflation och utbud och efterfrågan. I övrigt används flera serier av den klassiska Kalle Anka-tecknaren Carl Barks. Ett exempel är serien “Pengaregn”, där komplex ekonomisk teori förklaras genom visuellt berättande. Denna serie publicerades första gången 1951 och speglar teorier som senare gav Milton Friedman Nobelpriset i ekonomi.

Serietidningen är utgiven av StoryHouse Egmont och är gratis för Sveriges alla skolor. Huvudmålgrupp är barn i årskurs 4–6.

Fackboken som blev seriebok 

En lite äldre målgrupp har Andreas Berghs och tecknaren Ola Skogängs seriebok ”­Hjälpas åt: Om marknader och människor” (2021). Den har i dagarna kommit ut i en engelsk översättning med titeln ”Open markets”, delvis finansierad genom en crowdfunding-kampanj på Kickstarter. 

Denna seriebok var från början en, som ­Andreas Bergh kallar det, ”traditionell faktabok med fotnötter”. Han hade kommit långt i research­arbetet när han insåg att han inte ville göra en bok liknande dem han tidigare skrivit och som når en intresserad, men begränsad, läsekrets.

– Jag vill nå ut till fler än de som redan tycker som jag, sa Andreas Bergh inför lanseringen av den svenska varianten.

En rolig utmaning i skrivprocessen var serieformatets koncisa textformat.

– Man får väga varje ord på guldvåg. Varje mening måste gå rakt på sak. Det kan vara nyttigt för fler forskare att åtminstone försöka sig på: vad är det viktigaste du vill ha sagt? Och vilka är de allra bästa invändningarna emot det?

Tar man som läsare det som står i en seriebok på allvar?

– Det beror helt på vem ”man” är. Det är nog inte så enkelt som att barn accepterar det och vuxna gör det inte. Jag vet flera äldre professorer som var intresserade av min seriebok om marknader när den kom på svenska, inte minst för att de såg att det ju går att förklara svåra saker på ett enkelt sätt. Samtidigt finns det unga som ”inte läser serier”. Antingen får man överkomma sina fördomar, eller så får man läsa en vanlig, tjock bok om ekonomi. Dem finns det gott om!

Illustration av seriefiguren Joakim von Anka.
Bild: StoryHouse Egmont
Serietidningsruta.
Ur ”­Hjälpas åt: Om marknader och människor”. Ill: Ola Skogäng

Om nyhetsbrevet Apropå

Den här artikeln är publicerad i nyhetsbrevet Apropå från Lunds universitet. Där kommenterar några av universitetets 5 000 forskare aktuella samhällshändelser samt belyser viktiga, och ibland bortglömda, frågor.

Innehållet i artikeln är fritt att återpublicera i sin helhet, eller i delar, så länge källa anges.

Läs mer om nyhetsbrevet

Intresserad av forskning och samhälle?
Prenumerera på Apropå!

I nyhetsbrevet Apropå varvas senaste nytt från Lunds universitet med kommentarer till aktuella samhällshändelser från några av våra 5000 forskare.