Strategisk kommunikation - Kandidatprogram
Program 180 högskolepoäng · 3 år · Kandidatexamen

Beskrivning
Har du ett stort intresse för kommunikation, varumärke och hur sociala medier och digitalisering påverkar samhället? Är du engagerad i demokratifrågor och vill förstå hur politik kommuniceras? I din framtida karriär, ser du dig som en viktig aktör inom hållbarhetsfrågor, vill du leda kris- och förändringsarbete, designa digitala produktioner? En examen i strategisk kommunikation ger dig en gedigen grund inom kommunikationsyrket!
Kandidatprogrammet i strategisk kommunikation erbjuder en flervetenskaplig utbildning med målet att du ska bli en analytisk och praktiskt kunnig kommunikatör. Utbildningen ger dig ett helhetsperspektiv på organisationers kommunikationsbehov. Du lär dig grunderna inom strategisk kommunikation. Under programmet utvecklar du kunskaper och färdigheter inom t ex organisations- och varumärkeskommunikation, politisk- och påverkanskommunikation, kris- och förändringskommunikation, finansiell kommunikation, digital och visuell kultur, retorik och kommunikationsdesign. Du ges även möjlighet till ett utbud av valfria kurser, praktik eller utlandsstudier. Utbildning bedrivs i nära samarbete med näringslivet och offentliga organisationer i form av projekt, casestudier och gästföreläsningar.
Utbildningen
Programmet förbereder dig inför ett varierat arbetsliv inom kommunikation, genom ett fokus på kommunikationsteori och praktiska aspekter av strategisk kommunikation. Programmet belyser strategiska, demokratiska och etiska perspektiv i organisationer. Dessa perspektiv illustreras och problematiseras i relation till aktuella samhällstendenser såsom hållbarhet, genus och mångfald samt teknologisk utveckling. Programmet innefattar utformning av multimedial kommunikation och språkstrategier, såsom utarbetning av kommunikationsplaner, varumärkesstrategier, strategier för påverkanskommunikation och medieproduktion. Programmet adresserar både generella kompetenser och analytisk förmåga samt ett kritiskt förhållningssätt. Under femte terminen har du möjlighet att profilera din utbildning genom att välja mellan praktik, eller att läsa valbara kurser i Sverige eller utomlands. Hos oss möter du lärare med olika ämnesbakgrunder. Delar av utbildningen ges på engelska.
Efter utbildningen
Utbildningen leder till anställningsbarhet inom flertalet yrkesroller inom kommunikation i både privat, offentlig och ideell verksamhet där strategiska, operativa, taktiska samt ledarskapskompetenser efterfrågas. Efter avslutad utbildning kan du till exempel arbeta som: kommunikatör, kommunikationsstrateg, analytiker / marknadskommunikatör, politisk opinionsbildare, projektledare, PR- och kommunikationskonsult eller content manager för sociala medier och andra digitala plattformar. Utbildningen förbereder också för fortsatta studier på avancerad nivå.
Se film om programmet
Amanda berättar om hur det är att studera strategisk kommunikation på Campus Helsingborg
Programmets innehåll
Första årets kurser läser du tillsammans med studenter på programmet Strategisk kommunikation och digitala medier.
Läs mer nedan om innehållet de olika terminerna:
Du får förståelse och kunskap om vad som utmärker strategisk kommunikation och dess flervetenskapliga grund. Under den första terminen får du verktyg för att kunna analysera kommunikation från olika perspektiv i samhälleliga och organisatoriska sammanhang.
Den andra terminen består av kurser som breddar kunskaperna inom kommunikation. Du studerar varumärkeskommunikation och varumärkens roll för skapande av sociala och kulturella identiteter och du lär dig skriva för olika typer av medier. I den avslutande kursen lär du dig grunderna i digital kommunikation och utvecklar praktiska och analytiska färdigheter för att arbeta med strategisk kommunikation i digitala medier.
Du läser de flesta kurserna på engelska och skriver en större uppsats om ett valfritt ämne i strategisk kommunikation. Du lär dig analysera politisk kommunikation och opinionsbildning i förhållande till traditionella och digitala medier med hjälp av vetenskapliga metoder.
I den första kursen på den fjärde terminen lär du dig om företagsekonomiska grundbegrepp och finansiell kommunikation. Du genomgår medieträning och håller i en presskonferens. Därefter genomför du en yrkesmässig praktik inom en organisation som du väljer i samråd med kursledaren. Praktiken förbereder dig inför det framtida yrkeslivet och skapar relationer med framtida arbetsgivare.
Under denna termin har du möjlighet att profilera din utbildning genom att självständigt välja kurser som kan ingå i utbildningen. Du kan själv välja kurser vid ett svenskt eller utländskt lärosäte.
I den första kursen på din sista termin får du möjlighet att använda dina erhållna kunskaper i strategisk kommunikation när du ska förstå, analysera och arbeta med kris- och förändringskommunikation. Du får även fördjupade kunskaper i att självständigt formulera kritiska frågeställningar, genomföra empiriska undersökningar med hjälp av olika metoder och analysera ett insamlat material. Avslutningsvis skriver du en akademisk uppsats utifrån ett avgränsat forskningsproblem i strategisk kommunikation.
Utbildningsplan
Öppnas för anmälan
2025-03-17
Kontakt
Studievägledare
Cecilia Axwinge
Telefon: +46 42 35 65 95
E-post: cecilia [dot] axwinge [at] iko [dot] lu [dot] se
Behörighet & urval
Förkunskapskrav
Urval
Anmälan & antagning
Start Höstterminen 2025
Dagtid Helsingborg, heltid 100%
På svenska
Studieperiod
1 september 2025 - 4 juni 2028
Ansökan
Öppnas för anmälningar 2025-03-17
Urvalsgrupper | HT 2024 |
---|---|
Gymnasiebetyg utan komplettering (BI) | 19,34 |
Gymnasiebetyg med komplettering (BII) | 19,90 |
Folkhögskolebetyg (BF) | - |
Högskoleprovet (HP) | 1,05 |
Totalt antal antagna
Höstterminen 2024 - 55 st
- (streck) = ingen antagen i gruppen
* (stjärna) = alla antagna i gruppen
Tabellen visar lägsta meritkrav/poäng på högskoleprovet som krävdes för aktuell termin. Siffrorna varierar beroende på bland annat antal sökande och antal platser. Läs mer om antagningspoäng.
Anmäl dig via antagning.se
Du anmäler dig till våra kurser och program på Antagning.se. Där kan du sedan följa din anmälan och kontrollera att dina meriter registrerats. Det är även där du loggar in för att svara på ditt antagningsbesked.
Läs mer om anmälan och antagning samt sista anmälningsdag på våra Studera-sidor
Sen anmälan
Efter sista anmälningsdag stänger anmälan till alla utbildningar. De kurser och program som har platser kvar efter första urvalet kan öppna för sen anmälan efter att de första antagningsbeskeden publicerats. Dessa utbildningar är då märkta ”Öppen för sen anmälan” på Antagning.se. Detta gäller anmälan till vår-, sommar- och hösttermin.
Anmälnings- och studieavgifter för medborgare utanför EU/EES
Avgifterna gäller alltså inte dig som är medborgare i Sverige, något annat EU- eller ESS-land eller Schweiz. Läs vidare på https://antagning.se/sv/studier-pa-hogskoleniva/anmalnings--och-studieavgifter/
Anmälningsavgiften är 900 kronor. Studieavgiften för Strategisk kommunikation - Kandidatprogram är 345 000 SEK.
Karriär

Vilken roll spelar utbildningen efteråt?
Se en intervju med Victor på Youtube, där han berättar om sina erfarenheter från programmet, hur han haft nytta av det i sitt nuvarande arbete och vad han hoppas få arbeta med i framtiden.
Alumner i strategisk kommunikation eftertraktade på arbetsmarknaden
Enligt vår senaste alumnundersökning för kandidatprogrammen i strategisk kommunikation fick 96 % av studenterna som tog examen 2014-2016 jobb inom ett år efter avslutade studier. Våra alumner arbetar bland annat som kommunikatörer, ledare inom kommunikation, konsulter eller som koordinatorer.

Hanna är VD för bolaget Helsingborg City
”Förståelsen för kommunikation har hela tiden varit en bas i min yrkesroll.”
Möt våra studenter och lärare

Mats Heide
undervisar i strategisk kommunikation i kris och förändring.

"En av de bästa sakerna med utbildningen är dess bredd. "
Studenten Jonathan berättar.

"Det bästa med programmet är möjligheten att göra praktik."
Studenten Victoria berättar.

Camilla Nothhaft
undervisar i lobbying, statistik och förändringskommunikation.