Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Studentkonto

Ditt IT-konto på universitetet

Som student vid Lunds universitet tilldelas du ett så kallat studentkonto som består av användarnamn och lösenord. Studentkontot ger dig tillgång till bland annat e-post, fillager, passerkort, flera datasalar och bibliotekens nättjänster.

Genvägar till sidans innehåll:

Detta ingår i studentkontot

  • e-postkonto med 10 GB utrymme som kan nås via POP, IMAP och Webmail
  • hårddiskutrymme för lagring av dina filer och dokument
  • trådlös uppkoppling via Eduroam
  • VPN (Virtual Private Network) som ger dig möjlighet att logga in på universitetets datanätverk oavsett var i världen du befinner dig
  • Microsoft Office 365 University (kalender, ordbehandling, kalkylark, presentationer med mera)
  • Googles "Office-paket" (kalender, ordbehandling, kalkylark, presentationer med mera)
  • kostnadsfri tillgång till ett antal datorprogram

Mer om program som är kostnadsfria för dig som student

När du aktiverat ditt studentkonto har du tillgång till ett antal tjänster och plattformar:

Observera: Det är e-postadressen som du anger i Ladok under Mina sidor som används i de flesta av systemen ovan. För att undvika att du missar viktig information bör du därför i Ladok ange den e-postadress du använder mest – oavsett om det är din privata eller gmail-adressen du fått från universitetet.

Du kan också ladda ner kostnadsfria datorprogram och licenser.

Aktivera ditt studentkonto

Ditt studentkonto skapas när du registreras som antagen vid Lunds universitet. Det sker några dagar efter det att du fått det andra antagningsbeskedet.

När studentkontot är skapat får du mejl om hur du aktiverar det till den e-postadress som du registrerade när du gjorde din ansökan till Lunds universitet.

Om du av någon anledning inte fått mejlet, följ instruktionerna nedan för att aktivera ditt studentkonto:

  1. Gå till startsidan för Passport och klicka på Aktivera/Activate
  2. Välj inloggningsalternativ. (Om du är skandinavisk student, men inte svensk medborgare, klickar du på Antagning.se. Där skriver du in ditt tillfälliga svenska personnummer som finns i antagningsbeskedet eller den e-postadress du registrerade som användarnamn.)
  3. I rutan ser du ditt användarnamn (exempelvis "ab1234cd-s". ) Skriv upp och spara innan du fortsätter!
  4. Läs igenom informationen och sätt kryss i rutan för att kunna gå vidare.
  5. Välj lösenord till ditt studentkonto enligt instruktionerna. Tänk på att lösenordet är personligt och ska förvaras på ett säkert sätt!

Du kommer nu till sidan som bekräftar att ditt studentkonto/användaridentitet har aktiverats.

Observera: Aktivering av studentkonto är inte detsamma som att registrera dig på din utbildning!

Registrera dig på din utbildning

Lägg gärna till kontaktuppgifter

Om du vill kan du gärna passa på att lägga till privata kontaktuppgifter för att kunna återställa lösenord etc genom att:

  1. Gå till startsidan för Passport
  2. Klicka på ”Användare” och logga in med användarnamn och lösenord
  3. Klicka på ”Verifiera kontaktinformation” och fyll i dina uppgifter

Observera att detta inte fungerar för vissa mejlkonton hos Microsoft, exempelvis Hotmail, outlook.com och Live.

Datorer för dig med studentkonto

Med ditt studentkonto är du välkommen att använda Lunds universitets datorer. Förutom i institutionernas datasalar hittar du bland annat datorer här:

  • Universitetsbiblioteket (på Helgonabacken)
  • Ekonomicentrum
  • Campus Helsingborg
  • Geobiblioteket
  • Health Sciences Centre (HSC)
  • LTHs studiecentrum (här finns två datorer för LU-studenter allmänt, övriga datorer är enbart för LTH-studenter)
  • Språk- och litteraturcentrum (SOL-biblioteket)
  • LUX-huset (biblioteket samt flera platser)
  • Medicinska fakultetens bibliotek
  • Fysicum
  • Statsvetenskapliga institutionen
  • Samhällsvetenskapliga fakultetens bibliotek

Support via Servicedesk

LU Servicedesk ger support mellan klockan 08.00–16.00 helgfri måndag till fredag. Ärenden tas emot via självbetjäningsportal och e-post. 

Du kan också få direkt support i vårt digitala mötesrum.
Läs mer på campusonline.lu.se

På självbetjäningsportalen finns senaste driftinformationen samt guider för merparten av LU:s system.

Gå till självbetjäningsportalen

Kontaktinformation

LU Servicedesk

Servicedesk [at] lu [dot] se (Servicedesk[at]lu[dot]se)
 

Om du vill byta namn i universitetets system

Använder du ett annat tilltalsnamn än det som står i folkbokföringen och vill att detta ska användas även i Lunds universitets system? Då behöver du ansöka om ändringen hos Skatteverket.

  • En ansökan om att byta tilltalsnamn (från ett av dina befintliga förnamn till ett annat) är avgiftsfri. 
  • En ansökan om namnändring (att lägga till eller byta till ett helt nytt förnamn) kostar 250 kronor. 

Det är fullt möjligt att ändra till ett så kallat könskonträrt namn, alltså ett namn som anses typiskt för ett annat kön än ens juridiska. 

Du som har ett svenskt personnummer kan ansöka om namnändring med bank-id på Skatteverkets webbplats. Efter godkänt namnbyte, vilket oftast bara tar några timmar, slår det nya namnet igenom i alla Lunds universitets system samt i Ladok.

Byta förnamn – skatteverket.se

Stängning av ditt studentkonto

Efter att du avslutat dina studier vid Lunds universitet stänger vi ditt studentkonto.

En månad innan vi stänger kontot får du information om detta via e-post till din studentmejl samt till den e-postadress som står i Ladok om att kontot riskerar att gallras ut.

Därefter tar vi bort kontot den angivna dagen.

Checklista – gå igenom innan studentkontot tas bort

  • Läs den post som kommit till din studentmejl.
  • Meddela alla som bara känner till din studentmejl att de ska använda annan adress för att nå dig framöver.
  • Ta vara på alla filer som du har på Google Drive, Google Photos och andra eventuella tjänster du använt, exempelvis Sites.
    Observera att du inte ska dela filerna, utan ladda ner dem. Du kan använda Google Takeout för att hämta allt:
    Google Takeout
  • Använder du Microsofts Onedrive via studentinloggningen måste du ta vara på alla dina filer där. Titta också igenom alla andra Office 365-tjänster.
  • Ta vara på dina filer i eventuell hemkatalog som du har via datorinloggningen på universitetet (finns till exempel på LTH)
  • Tänk på att de flesta andra tjänster och inloggningar som är kopplade till din studentmejl behöver ses över (till exempel ändra mejladress). Detta behövs för att du inte ska förlora möjligheten att nollställa eller ändra ditt lösenord på de tjänsterna.

 

Kontaktinformation

LU Servicedesk
Öppen mån–fre 08.00–16.00
servicedesk [at] lu [dot] se (servicedesk[at]lu[dot]se)

Du kan också få direkt support i vårt digitala mötesrum.
Läs mer på campusonline.lu.se


Driftinformation
www.support.lu.se