Smilla har tagit en examen med fristående kurser

Porträtt, kvinna. Foto.
Smilla valde att bygga sin examen på fristående kurser i litteraturvetenskap. Foto: Jenny Leyman.

Smilla visste redan i grundskolan att hon ville läsa litteratur på universitetet.
– Eftersom Lunds universitet var högt rankat ville jag studera här, berättar hon. Det verkade vara mycket läsning och då skulle jag få fortsätta göra det jag ville.

När Smilla skulle söka till universitetet ville hon läsa på ett program, men det fanns inget i litteraturvetenskap då. Hon valde att påbörja en kandidatutbildning i historia i stället.

– Efter ett halvår hoppade jag av, säger Smilla. Jag ville följa mina drömmar, vilket var att läsa litteraturvetenskap. Så jag sökte fristående kurs.

Hennes plan var att läsa grund-, fortsättnings- och kandidatkurs i litteratur och där emellan också några sommarkurser. Smilla hade bestämt sig för att ta en kandidatexamen inom två år och behövde därför läsa mer än 100 procent.

Smilla berättar om sina studier och ger tips till dig som funderar på att läsa fristående kurser.

– För mig var det ett motiverande och tydligt mål och jag kunde lägga upp tempot på studierna som jag ville. Det blev ganska mycket plugg och kanske inget jag skulle rekommendera, säger Smilla. Men man kan också göra det motsatta. Det är enkelt att ta en paus, eftersom du bestämmer själv.

För Smilla, som nu läser på sin master i litteratur, kultur och media, är det slutliga målet någon dag att doktorera eller undervisa på hög nivå.

– Men det är bra med lite arbetslivserfarenhet innan som ger mer kött på benen, säger hon. Jag är öppen för allt inom journalistik, administration eller kommunikation.

– Jag gillade friheten med fristående kurser. Jag bestämde själv vad jag ville läsa och det var kul att kunna sätta ihop till en egen unik examen!

Se också: Jiannis läser ett program

Jag gillade friheten med fristående kurser. Jag bestämde själv vad jag ville läsa.