13 400 har fått plats på Lunds universitet i vår

Bild på universitetshuset
Foto: Nina Ransmyr

Nu har de som har sökt en utbildning till våren fått det första antagningsbeskedet. Drygt 13 400 studenter har fått en plats på Lunds universitet. Läkarprogrammet, Psykologprogrammet och Juristprogrammet är de program som har högst antagningspoäng.

Över 33 100 personer sökte någon utbildning vid Lunds universitet inför vårterminen 2024. Nu har det första urvalet gjorts och drygt 13 400 studenter har fått en plats, varav 1 521 på ett eller flera program och 12 075 på en eller flera kurser.

De program vid Lunds universitet som kräver högst antagningspoäng efter första urvalet är Läkarprogrammet (21,88), Psykologprogrammet (21,67) och Juristprogrammet (21,30) – detta i urvalsgrupp BI, gymnasiebetyg utan komplettering.

De som har antagits eller står som reserver har till den 18 december på sig att svara på antagningsbeskedet. Efter det kommer ett andra urval att göras och den 21 december får de som var reservplacerade vid första urvalet besked om de har kommit in eller inte.

Antagningsstatistik på UHR:s webbplats