IT-tjänster, support och driftinfo
Lunds universitet erbjuder ett antal elektroniska tjänster och resurser för att underlätta ditt arbete som student.
Har du missat att byta ditt lösenord?
Alla vid Lunds universitet har nyligen varit tvungna att byta lösenord till sina konton (Lucat-id). Lösenord som inte bytts i tid har nollställts. Har du glömt eller missat att byta ditt lösenord – se instruktioner här:
Studentkonto
När du registreras som student vid Lunds universitet får du ett studentkonto, som bland annat ger dig tillgång till flera tjänster och program.
Studentkonto – ditt IT-konto på universitetet
Programvara
Universitetet erbjuder gratis nedladdning och licenser till många datorprogram du kan behöva i dina studier.
Uppkoppling och regler för datanätet
Som student på universitetet har du bland annat möjlighet att koppla upp dig på det trådlösa nätverket Eduroam, logga in på universitetets nätverk var du än befinner dig. För att få använda datanätet måste du följa de regler som finns.
Uppkoppling, trådlöst nätverk och VPN
Regler för användning av universitetets datanät
Support och driftinformation
IT-support
LU Servicedesk erbjuder support 08.00–16.00 helgfri måndag till fredag via självbetjäningsportalen, Zoom eller e-post.
Servicedesk kan däremot inte ta emot personliga besök.
LU Servicedesk
Självbetjäningsportal på support.lu.se
Servicedesk [at] lu [dot] se (Servicedesk@lu.se)
Du kan också få direkt support i vårt digitala mötesrum.
Läs mer på campusonline.lu.se
Driftinformation
Aktuell driftinformation – support.lu.se
Kontaktinformation
LU Servicedesk
All studentsupport via Servicedesk och Zoom håller stängt 20 december–2 januari.
Övriga vardagar:
Måndag–fredag 08.00–16.00
servicedesk [at] lu [dot] se (servicedesk[at]lu[dot]se)
Direkt support i vårt digitala mötesrum (Zoom).
Läs mer på campusonline.lu.se
Driftinformation
www.support.lu.se