Uppkoppling
Som student har du flera möjligheter att koppla upp dig mot Internet och mot de resurser som Lunds universitet erbjuder dig.
Trådlöst nät
Vid Lunds universitet finns det trådlösa nätverket Eduroam som du når genom att genom att logga in med ditt studentkonto med tillägget @lu.se.
Du behöver även ställa in (konfigurera) din enhet för Eduroam. Läs mer på sidan om trådlöst nät via Eduroam:
VPN – Virtual Private Network
VPN är en teknik som ger dig möjlighet att vara inloggad på universitetets datanätverk oavsett var i världen du befinner dig. Du kan alltså få tillgång till tjänster på Lunds universitets nätverk trots att du använder en annan operatör.
VPN ger dig ett IP-nummer som tillhör Lunds universitet. Det innebär att du uppfattas av Lunds nätverk som om du sitter uppkopplad direkt på nätverket vilket är ett krav för vissa tjänster.
Ansluta dator, mobil eller surfplatta via VPN – guider i LU Support
Databaser och elektroniska tidskrifter
Vissa databaser och elektroniska tidskrifter på Universitetsbiblioteket är bara tillgängliga för Lunds universitets anställda och studenter.
Sitter du vid en dator inom LUNET (i Lunds universitets nummerserier) eller är ansluten med VPN fungerar databaserna utan särskild åtgärd.
Om den dator du använder är ansluten utanför LUNET (och utan VPN) hamnar du automatiskt på en sida, där du måste ange användarnamn och lösenord till ditt studentkonto.
Kontaktinformation
LU Servicedesk
All studentsupport via Servicedesk och Zoom håller stängt 20 december–2 januari.
Övriga vardagar:
Måndag–fredag 08.00–16.00
servicedesk [at] lu [dot] se (servicedesk[at]lu[dot]se)
Direkt support i vårt digitala mötesrum (Zoom).
Läs mer på campusonline.lu.se
Driftinformation
www.support.lu.se