Bli studerandeskyddsombud
Vill du representera andra studenter i frågor som rör arbetsmiljön för studenter? Då kan uppdraget som studerandeskyddsombud vara något för dig.
Att vara studerandeskyddsombud innebär att du företräder dig och dina studiekamrater i arbetsmiljöfrågor.
Ditt uppdrag som studerandeskyddsombud innebär att du är en representant för alla de studenter som finns inom ditt skyddsområde. Det innebär bland annat att du ska ges möjlighet att delta i det systematiska arbetsmiljöarbetet genom att vara med på skyddsronder och i skyddskommittéer.
Som studerandeskyddsombud har du inte något ansvar för arbetsmiljön och kan därför inte ställas till svars för brister i arbetsmiljön eller för att åtgärder inte vidtas. Ansvaret för arbetsmiljön ligger alltid på lärosätet, och ytterst på rektor.
Mer om ansvar för studenters arbetsmiljö
Utbildningar för studerandeskyddsombud
Lunds universitet håller regelbundet utbildningar för alla studerandeskyddsombud. Utbildningen ges av Studenthälsan i samarbete med Studentombudet och Lunds universitets studentkårer (LUS).
Utbildningen består av två delar:
- En online-kurs som ges via Canvas.
- Ett lärarlett tillfälle där du får möjlighet att diskutera olika case och utbyta erfarenheter med andra studerandeskyddsombud.
Kontakta arbetsmiljösamordnare Marie Gruvhammar på Studenthälsan för information om när nästa utbildningstillfälle ges.
Så blir du studerandeskyddsombud
Studerandeskyddsombud väljs genom din kår. Vänd dig till kåren om du har frågor om hur och när det görs.
Kontaktinformation
För frågor om utbildningstillfällen för studerandeskyddsombud:
Marie Gruvhammar
Arbetsmiljösamordnare
Studenthälsan
+46 46 222 03 42
marie [dot] gruvhammar [at] stu [dot] lu [dot] se (marie[dot]gruvhammar[at]stu[dot]lu[dot]se)
För kontakt med studerandeskyddsombud:
Lista med kontaktuppgifter till samtliga studerandeskyddsombud