Ändrade LAS-regler för visstidsanställda

En lagbok. Foto
Lagen om anställningsskydd har ändrats. Foto: Michael Erhardsson/Mostphotos

I höst har reglerna i Lagen om anställningsskydd, LAS, ändrats. Sedan den 1 oktober räcker det med ett år som visstidsanställd för att anställningen ska förvandlas till ett fast jobb, en tillsvidareanställning. Tidigare krävdes två år.

Den som är timanställd och arbetar minst tre dagar under en kalender­månad får tillgodoräkna sig all arbetad tid mellan den första och sista dagen som anställningstid. Det betyder att en timanställd som till exempel arbetar den 1 oktober och den 31 oktober samt en dag däremellan får tillgodoräkna sig hela månaden som anställningstid.

Den gamla formen av visstids­anställning, kallad Allmän visstidsanställning, gäller tills anställningen går ut. Vid en eventuell ny anställning gäller de nya reglerna för Särskild visstidsanställning.

Efter ett år som visstidsanställd övergår anställningen i en fast tjänst, en tillsvidareanställning, förutsatt att den sammanlagda anställningstiden ägt rum inom en femårsperiod. Enligt de gamla reglerna krävdes två års anställning under en femårsperiod. Reglerna gäller retro­aktivt. All visstidsanställning från 1 mars i år räknas.

De nya LAS-reglerna berör inte vikariatsanställda. Inte heller studenter som arbetar som amanuenser eller studentmedarbetare.