Badminton ger energi till statistiken

Kvinna som spelar badminton.
Behnaz Pirzamanbein kombinerar badminton på hög nivå med jobbet som statistiklektor. Foto: Louise Larsson

Behnaz Pirzamanbein har kärleken till badminton i blodet. Mamma var framstående spelare i hemlandet Iran och själv tog Behnaz Pirzamanbein upp ett racket redan som fyraåring.
– Men ingen ville spela med mig. Jag var så liten och svag, säger hon.
I dag är det sedan länge förändrat och i slutet av sommaren tog hon hem ett SM-guld i svenska veteranmästerskapen i badminton i mixed-kategorin för 35+-åringar.

Behnaz Pirzamanbein beskriver sig själv som en aktiv och multitaskande person. Hon lägger minst tio timmar i veckan på fysisk träning: badminton, cykling, styrketräning och yoga. På nya jobbet som biträdande universitetslektor i statistik vid Ekonomihögskolan applicerar hon statistiska modeller på klimat och medicin. Hon undervisar också om affärs­analys, bayesiansk statistik, deep learning och metoder inom AI.
– Det var en konstig upplevelse att ­börja på ett nytt jobb mitt under en pandemi. Men som tur var kände jag en del av mina kollegor sedan tidigare. Jag tror också att sportdelen av mitt liv har hjälpt till att hålla mig positiv under den här tiden, säger hon.

Grundare till ett IT-företag

Behnaz Pirzamanbein är även tränare för svenska U15-laget i badminton, sitter i styrelsen för statistikföreningen Cramersällskapet och är en av grundarna till ett IT-företag som bland annat förser Chalmers Studentbostäder med internet.
– Jag är effektiv och planerar så att jag hinner med allt jag vill göra. Om jag vet att jag har en timme att träna, då tränar jag den timmen. Sen nästa timme är det dags för något annat. Jag märker hur mycket energi som träningen ger mig; energi som jag kan ta med mig in i forskningen och undervisningen.
För några år sedan satte en knäskada nästan stopp för det badmintonspel som varit med henne sedan barndomen. Hon fick sluta tävla i singel och i stället lära sig de olika strategier och tekniker som krävs för att spela dubbel och mixed.
– Jag trodde inte mina öron när läkaren sa att jag borde sluta spela. Men jag ger aldrig upp. Badminton kommer alltid vara en del av mitt liv.

Populärt i Iran

Behnaz Pirzamanbein kom till Sverige 2008 för avancerade studier på universitetet – och för att spela med andra duktiga badmintonspelare vid ett danskt träningscenter.
– I Iran är badminton väldigt populärt. Jag vann min första tävling redan som sexåring och när jag flyttade till Europa var det verkligen både för att studera och för att spela.
Hon berättar att den största skillnaden mellan att spela badminton som kvinna i Iran och i Europa är att kvinnor och män inte har tillgång till badmintonhallarna vid samma tider i Iran och att kvinnor tävlar iklädda långärmat och långbyxor där.

Två masterexamina

I Sverige blev det två masterexamina, en i matematisk modellering från Linné­universitetet och en i matematisk statistik från Lunds universitet, följt av doktorandstudier i samma ämne. Hon kom tillbaka till Lund i september förra året efter postdoc-studier vid DTU i Danmark med fokus på bildanalys och statistisk kvantifiering av bilddata från satelliter eller MAX IV.
– För mig går badminton, statistik och pedagogik hand i hand. Det jag lär mig som lärare på universitetet kan jag ta med mig ut som coach i badminton.
Avhandlingen hade bland annat som mål att förbättra klimatmodeller för att kunna förutse framtida förändringar.
– Men kanske kan jag kombinera mitt ­intresse för sport och för statistik i något projekt i framtiden. Det hade varit riktigt ­roligt, säger Behnaz Pirzamanbein.

Behnaz Pirzamanbein

Arbetar som: Biträdande universitetslektor i statistik på Ekonomi­högskolan
Familj: Sambo
Bor: Lund
Aktuell: Guldmedaljör i veteran-SM i badminton, ”mixed V35” (parspel 35–40 år)
Största bragd: Kvalificerat sig för och deltagit i VM och Asian Games.

Om LUM

Lunds universitets magasin LUM utkom första gången 1968. Den tryckta tidningen utkommer idag med 6 nummer per år och når samtliga anställda. Jan Olsson är redaktör och Eva Johannesson är ansvarig utgivare.

Kontakta LUM:s redaktion

LUM in English