De skapar musik för klimatet

Porträtt på kvinna och man
Sara Brogaard och Claus Sörensen för ut klimatbudskapet med musik. Foto: Maria Lindh

Vad händer när en adjunkt på Musikhögskolan och en hållbarhetsforskare på ­Lucsus träffas?
Jo det blir ”musik för ­klimatet”. Ett par publika konserter har de hunnit med och de har lanserat kombinationen för sina respektive studenter som tycker att det är spännande.

– Innan jag träffade Claus visste jag inte ens att Musikhögskolan tillhörde Lunds universitet, säger Sara Brogaard som nu på fritidsbasis kopplat ihop sin gärning med hans.
Hon skriver texterna, som hon fångar upp från forskningen, vetenskapliga artiklar, ­IPCC-rapporter och liknande, och han tonsätter dem. Klimatmusiken är instrumental, en blandning mellan jazz och konstmusik, och framförs av ett storband.

Mellan konsert och berättande

Den en timme långa föreställningen växlar mellan konsert och berättande. Som en inbjudan till publiken har Claus Sörensen och Sara Brogaard lagt in ett tävlingsmoment med en quiz kring ­vilket musik­stycke som passar ihop med vilket energi­slag. Vind, sol, vatten och så kol som en joker i spelet.
– De allra flesta gissar rätt, konstaterar Claus Sörensen, som är lärare i saxofon, ensemble och komposition.

Nå nya grupper

Det var efter den heta sommaren 2018 som idén med att koppla ihop musiken med det allt varmare klimatet föddes. Det handlade om att nå ut med klimatfrågan på ett nytt sätt och uppmuntra till att hitta orken inför den omställning som krävs. Och inte minst att nå nya grupper.
– I min värld, storbandsjazzen, finns det många medelålders och äldre män som ännu inte riktigt tagit till sig klimathotet, säger Claus Sörensen.
– Bland studenterna är det tvärtom, säger Sara Brogaard. Både studenterna på Lucsus och Musikhögskolan är miljömedvetna och tycker att kombinationen musik och klimat är spännande.

Göra något tillsammans

Förutom att sprida klimatbudskapet tyckte Sara Brogaard och Claus Sörensen som träffades för åtta år sedan, att det ­skulle vara kul att göra något tillsammans.
– Det skulle vara något där våra olika kompetenser kunde utnyttjas och det har vi ju verkligen hittat. Och det är roligt att jobba tillsammans, är de eniga om. Men tiden är knapp, särskilt i tider av tentarättning, examenskonserter och forskningsansökningar.
Som en bonus har de också fått en inblick och en bättre insikt i varandras arbetsvardagar.

Ingen domedagsstämning

Pandemin innebar en ofrivillig paus i projektet för Claus Sörensen och Sara Brogaard, men de har bland annat uppträtt på Pufendorfinstitutet på Kulturnatten, vid ett par miljökonferenser och på Naturum Vatten­riket i Kristianstad som också var med i deras ansökan till Region Skånes Miljövårdsfond som de fått stöd ifrån.
– Viktigt för dem – och för oss, är att det inte ska vara någon domedagsstämning kring våra konserter, säger Sara Brogaard som vill att publiken ska lämna deras uppträden med en positiv känsla.
Det ekonomiska stödet har gått till att ta fram musik och texter till projektet samt till arvode för orkestermedlemmarna. ­Under pandemin passade de på att spela in musiken som nu finns tillgänglig på den nyligen färdigställda hemsidan, www.musikforklimatet.se