Digitalisering lockar studenter till campus

Datorskärm.
Arbetsstationer med dubbla skärmar underlättar informatikstudenternas arbete och lockar dem att studera på plats på Ekonomihögskolan. Foto: Peter Kjällkvist

Ökad digitalisering gör att studenterna har nytta av att vara på Ekonomihögskolan även efter lektionstid. Vi träffar Björn Svensson, studierektor på Institutionen för informatik som lett arbetet med att göra campus mer attraktivt.

– Under pandemin blev vi skickliga på distansarbete. När nöden krävde det vande vi oss snabbt och tekniken blev också bättre och mer pålitlig. Många studenter investerade dessutom i hemmakontor, så i efterhand har de fått allt färre skäl att vara på Ekonomihögskolan, säger Björn Svensson.

Porträtt av man.
Björn Svensson har arbetat med att göra campus mer inbjudande för informatik­studenterna. Foto: Peter Kjällkvist

Samtidigt vill Ekonomihögskolan vara ett levande campus nu när covid inte hindrar. Det ska vara en plats där studenterna inter­agerar och får en känsla av tillhörighet. Björn Svensson berättar att de på Institutionen för informatik siktat på att göra det mer intressant för studenterna att vara på plats genom en medveten satsning på studiemiljön.

– På 90-talet var det väldigt fördelaktigt för informatiker att hålla till på campus. Vissa studenter hade en stationär dator, men inte alla, och framför allt ingen bärbar dator. Om du skulle programmera fick du koda i skolans datorsalar. Sedan dess har konsumentelektronik blivit både kraftfullare och billigare och nu tar studenterna sina egna datorer till campus, vilket är precis det vi vill, säger Björn Svensson.

Dubbla skärmar

I datorsalarna kan de ansluta sina laptops till dubbla skärmar, vilket underlättar arbetet betydligt. Det är dessutom standard på de flesta arbetsplatser för systemutvecklare. Studieplatserna är en sak som tydligt uppskattats i en utvärdering bland informatikstudenterna.

Genom att lyfta studiemiljön med tvåskärmars arbetsstationer och med införande av labbtider med seniora studenter som coachar, har studenterna fått goda skäl att vara på plats. En annan sak är att 70–80 procent av informatikstudenterna har Mac. Delar av den mjukvara som används för systemutveckling på utbildningen är inte kompatibel med nyare Mac-modeller. För att lösa problemen använder Ekonomihögskolan en molnlösning från Microsoft.

Tidigare krävdes dessutom ganska hög kapacitet på datorerna, men med molntjänsten spelar prestanda i princip inte någon roll. Det har lett till att studenterna är på campus även utanför lektionstid och pluggar eller grupparbetar eftersom studie­miljön uppskattas.

Mer inbjudande campus

– Jag tycker att de här ganska små men betydelsefulla digitaliseringsstegen har gjort campus mer inbjudande, men också mer likt den arbetsmiljö studenterna kommer att möta när de är klara. I slutänden utbildar vi systemutvecklare och vi vill i möjligaste mån efterlikna arbetsstationerna i näringslivet, avslutar Björn Svensson.