Europeiskt nätverk för global hälsa håller årsmöte i Lund

Porträtt av kvinna. Foto.
Prorektor Lena Eskilsson uppmuntrar alla intresserade att delta i EUGLOH-utbytet. Foto: Kennet Ruona

Årsmötet för det europeiska universitetssamarbetet EUGLOH arrangeras i Lund i mitten av juni. Förberedelserna har pågått i månader och prorektor Lena Eskilsson hoppas att många ska ta chansen att skapa nya internationella kontakter.

– Det är en möjlighet att visa upp internt vad EUGLOH är och öka engagemanget, säger hon.

Mellan den 12 och 14 juni samlas internationella forskare, studenter, lärare och övrig personal samt representanter för EUGLOH-ledningen i Lund. Varje ­medlemsuniversitet skickar 30 personer och prorektor Lena ­Eskilsson, som har jobbat intensivt med förberedelserna, hoppas på stort och engagerat deltagande bland de LU-anställda. EUGLOH:s kärnämne, global hälsa, kan involvera forskare inom alla discipliner, på­pekar hon.

– Det handlar inte bara om medicin, utan lika mycket om hållbar utveckling, social rättvisa, migration, fattigdoms­bekämpning eller hur man med hjälp av kultur kan öka välbefinnandet. Det vi hoppas på nu är att få med oss alla verksamheter och att man ser möjligheterna med EUGLOH.

Utbildning och mobilitet

Lunds universitet har varit en del av det europeiska samarbetet sedan starten för fyra år sedan. Temat för årets sammankomst är ”Building bridges between education and research”. För om EUGLOH ursprungligen handlade främst om utbildning och mobilitet bland europeiska studenter, har det nu blivit tydligt att finansiären EU vill satsa även på forskning.

– Jag upplever att samarbetet är mer heltäckande nu, det handlar om både utbildning, forskning, samverkan och innovation. Därför valde vi det här ­temat för årsmötet, säger Lena ­Eskilsson.

Få intresserade hittills

Hittills har de LU-anställdas intresse för EUGLOH inte varit översvallande. Lena Eskilsson konstaterar att det tar tid för kunskap om nya projekt att sprida sig i verksamheten. Pandemin försvårade utbyten med andra universitet och det var osäkert om projektet skulle få en fortsättning ­efter pilotperioden. Nu hoppas hon på en förändring.

– Nu har vi hunnit arbeta fram tydliga riktlinjer och vi har fått finansiering för fyra år till med möjlighet till ytterligare två års förlängning. Jag ser årsmötet som en möjlig­het att visa upp internt vad EUGLOH är och öka engagemanget för det.

Finns pengar att söka

För den som är intresserad av att ta del av samarbetet finns det pengar att söka. Dels kan man söka anslag direkt från ­EUGLOH, dels öronmärker LU varje år en egen pott om drygt två miljoner kronor för ända­målet.

– Förra året hade vi rätt mycket kvar. I år vill vi gärna göra av med alla pengar och skapa utbildning av dem. Har man en idé om en kurs som kunde utvecklas inom EUGLOH finns det goda möjligheter.

Detta är EUGLOH

EUGLOH, European University Alliance for Global Health, är ett strategiskt partnerskap mellan nio universitet i Europa. Förutom LU deltar också Université Paris-Saclay (Frankrike), University of Szeged (Ungern), University of Porto (Portugal), Ludwig-Maximilians-Universität München (Tyskland), University of Alcalá (Spanien), UiT The Arctic University of Norway (Norge), University of Novi Sad (Serbien) och Universität Hamburg (Tyskland).

Alla studenter och anställda vid LU kan ta del av samarbetet i form av kurser, studiebesök och kunskapsutbyten.

Om LUM

Lunds universitets magasin LUM utkom första gången 1968. Den tryckta tidningen utkommer idag med 6 nummer per år och når samtliga anställda. Jan Olsson är redaktör och Eva Johannesson är ansvarig utgivare.

Kontakta LUM:s redaktion

LUM in English