Fåglar alla dar i veckan

Man med kikare. I bakgrunden träd och buskage. Foto.
Fåglar är Arne Hegemanns liv. På jobbet forskar han om fåglars immunförsvar. På fritiden inventerar han berguvar. Foto: Jan Olsson

Biologen Arne Hegemann ­gillar fåglar. De sysselsätter honom både på jobbet och på fritiden. I våras blev han ordförande för Skånes Ornitologiska Förening, SkOF, som har klättrat rejält i medlemsantal under pandemin.

Arne Hegemann är ingen vanlig fågel­skådare. Han har aldrig brytt sig om att ­räkna hur många olika arter han sett och han har aldrig kört i timmar för chansen att se en fågel som förirrat sig hit från ­stäpperna i Mongoliet.

– Jag kan faktiskt ogilla den sortens fågel­skådning, för den kan påverka miljön negativt. Det finns de som sätter sig i bilen och kör över 100 mil för att se en ovanlig art.

Djurintresset väcktes tidigt

Arne Hegemann växte upp i Soest, en liten stad belägen mellan Dortmund och Bielefeld i nordvästra Tyskland. Pappa var veterinär med praktik i källaren hemmavid och Arne var med så ofta det gick.

– Det är därifrån jag har fått mitt intresse för djur, men varför det blev just fåglar vet jag inte.

För sju år sedan kom Arne Hegemann till LU. Just nu håller han på att bygga upp en forskargrupp med hjälp av bland annat etableringsanslag från Vetenskapsrådet. I sin forskning undersöker han immunförsvaret hos fåglar och hur det påverkar dem, både de som flyttar till övervintringsplatser på varmare breddgrader där bakteriefloran är en annan, och de som stannar i Sverige året runt.

Vill rädda berguven

Fritiden är också fylld med fåglar. Skånes berguvar ligger honom extra varmt om hjärtat och han inventerar populationen. I dag finns 20–25 par i Skåne och arten betecknas som hotad. Flest dör när de kommer i kontakt med elledningar. Därför har SkOF inlett ett samarbete med elbolag som förbundit sig att isolera ledningar i närheten av häckningsplatserna.

– Om vi hade samma täthet som i Tyskland skulle det finnas ungefär 200 par i ­Skåne.

Sedan i mars är Arne Hegemann ordförande för SkOF. Under 2020 och de första nio månaderna i år har föreningen fått 240 nya medlemmar och har nu totalt drygt 2100 medlemmar. Den kraftiga ökningen är till stor del en effekt av pandemin, tror han. Förutom att fågelskådning är en utomhusaktivitet kan man med fördel skåda på egen hand och det behöver inte kosta en förmögenhet. Det räcker med en kikare, bekväma kläder och en guide i form av en app eller en bok för att bestämma vilken fågel man sett.

Föreningens åsikt är betydelsefull

Antalet medlemmar är viktigt även på ett annat sätt. SkOF är remissinstans i ­frågor som rör placeringen av nya vägar och byggnader i naturen. Det kan röra sig om allt från dragningen av en ny motorväg till vindkraftverk och nya stenbrott.

– Det är klart att föreningens åsikt väger tyngre om vi är fler. Vi strider för fåglarnas skull och för att skydda dem.

Arne Hegemann

ARBETAR SOM: Forskare vid Biologiska institutionen
BOR: Lund
Familj: Singel
AKTUELL: Ordförande för Skånes Ornitologiska Förening, SkOF
FAVORITFÅGLAR:
•    Berguv: ”Kraften, magin, de stora ögonen.”
•    Glada: ”Den är så fin och elegant.”
•    Sånglärka: ”Jag har jobbat med den arten länge.”
•    Ringduva: ”De är så mysiga. Jag vill krama dem.”
•    Råka: ”Otroligt vackra, så många nyanser av svart.”

Om LUM

Lunds universitets magasin LUM utkom första gången 1968. Den tryckta tidningen utkommer idag med 6 nummer per år och når samtliga anställda. Jan Olsson är redaktör och Eva Johannesson är ansvarig utgivare.

Kontakta LUM:s redaktion

LUM in English