Marknadsföringsprofessorerna Johan Anselmsson och Ulf Johansson pratade om modern handel och marknadsföring – före, under och efter corona – i Ekonomihögskolans nya seminarieserie på webben, Morning talks, den 12 maj. Här har vi samlat några av frågorna som ställdes under sändningen.
Hur ska jag tänka kring att stödja handeln, men också samtidigt tänka hållbart?
– Handla och stöd de lokala butikerna. Då kan man samtidigt passa på att som konsument kräva lokalt att de agerar hållbart. Det är svårare att göra med de riktigt stora företagen, säger Ulf Johansson.
I en post-covid19-värld, vilken typ av detaljhandel kommer att fortsätta växa?
– Det beror på om virushotet finns kvar eller ej. Men säg att det finns kvar, så får det en hel del konsekvenser för handeln – inte minst gällande hur butikerna ser ut. Är utglesning det nya normala? Jag tror inte att man släpper in hur många kunder som helst till exempel. Samtidigt måste man hitta sätt att göra butiken attraktiv. Jag ser en framtid med mer digitalisering inne i butiken, säger Ulf Johansson.
– Corona ger e-handeln en skjuts. Äldre kundsegment har nu provat på att handla över nätet och antagligen fattat tycke för det. De började kanske med att beställa mat, men det är en inkörsport. Äldre inser att de inte behöver köra ner på stan och handla, säger Johan Anselmsson.
Vilka varumärken stärker sina positioner nu?
– De stora, starka och de digitaliserade. Världens starkaste varumärken med Apple, Microsoft och Amazon i toppen, det är de som går bäst. Amazon är ju ett detaljhandelsföretag och de har gynnats av det här. Netflix har fördubblat sin tillväxt, säger Johan Anselmsson.
Hur klarar sig våra svenska giganter, som Ikea och H&M?
– Det är svårt att veta hur stor kassa de har att livnära sig på. Men de bör klara sig ett bra tag. Men de är nere och opererar på låga nivåer. Det var länge sen Ikea sålde på sådana [låga] nivåer som de gör nu globalt sett. Det här får konsekvenser långt bak i deras globala försörjningskedja. Hur får man igång det sen? Det är en sak att få in kunderna i butiken igen, men har du något att sälja, något som har kunnat produceras under de här månaderna när allt varit nedstängt? säger Ulf Johansson.
– E-handeln har fått en skjuts inom vissa områden under corona. Men folk håller i plånboken. Den nergång vi haft i den fysiska handeln har inte kompenserats av en lika stor ökning i e-handeln. Alltså har vi en nedgång i konsumtion som helhet, säger Ulf Johansson.
Vad ser ni i framtiden för handelns räkning? Vilka är era bästa råd för handeln nu och framöver?
– Kunden måste komma ihåg att det är kunden som bestämmer i stor utsträckning. Om vi gynnar de små aktörerna inom handeln så kommer de överleva. Om vi inte gör det, utan handlar på nätet för att det är billigt eller liknande, så driver vi på den utvecklingen istället. Det glömmer man lätt som kund, säger Ulf Johansson
– Fler och fler företag har upptäckt att man kan faktiskt göra mycket över nätet. I mitt fall har hundra procent av mötena de senaste två månaderna varit online. Kan vi hålla kvar i det har vi faktiskt fått ett mer hållbart agerande, säger Ulf Johansson.
– Ta nu chansen att dra nytta av den snabba digitaliseringen. Nästan alla företag och konsumenter har fått lära sig Zoom, Teams, Google Hangouts och så vidare. Kan man använda det i butiken på något sätt eller när man marknadsför sig? Kan en Malmöbutik prata med Stockholms- eller Londonkonsumenter? säger Johan Anselmsson.
– Företagen bör bygga på sitt varumärkeskapital när det är goda tider. Då är man bättre rustad när sämre tider kommer. Den här krisen har visat att i stor utsträckning klarar sig troligen starka varumärken bättre än andra, säger Johan Anselmsson.