Forskare ökar kunskapen om celiaki i Etiopien

Undervisning i lektionssal.
Adugna Negussie Gudeta, doktorand vid Institutionen för kliniska vetenskaper i Malmö, sprider kunskap om celiaki till läkare och sjukvårds­personal i Etiopien. Foto: Dr. Tamiru

Celiaki, eller glutenintolerans, har hittills varit en okänd sjukdom i Etiopien. Men i takt med att allt fler anammar västerländsk kost ökar antalet fall.

– Här är det få som hört talas om celiaki, inte ens bland läkare, säger Adugna Negussie Gudeta, doktorand vid Institutionen för kliniska vetenskaper i Malmö, som tillsammans med sin handledare Daniel Agardh gör allt de kan för att öka kunskapen inom etiopisk sjukvård.

Med en befolkning på drygt 100 miljoner invånare är Etiopien Afrikas näst folkrikaste land. Det är också ett av världens fattigaste länder och har de senaste åren plågats av inbördeskrig.

Sjukhus med träd runt i Etiopien.
Lunds universitet har en forsknings­station på Adama Hospital i Etiopien. Foto: Adugna N

Sedan 2010 har Lunds universitet en forskningsstation på sjukhuset i Adama, en stad åtta mil sydost om huvudstaden Addis Abeba. Här arbetar doktoranden Adugna Negussie Gudeta med allt som rör insamling, hantering och analys av den data som kommer ut från deltagarna i ett av forskningsprojekten, sammanlagt 2000 gravida kvinnor. Hans kommande avhandling handlar bland annat om kostens betydelse för risken att insjukna i celiaki.

I Etiopien består den typiska vardags­maten av kryddiga köttgrytor och grönsaksröror som serveras tillsammans med ett pannkaksliknande bröd bakat på teff. Teff är ett glutenfritt sädesslag som odlas på de afrikanska högplatåerna och som även används till bakning och i gröt, soppor med mera. Den västerländska kosten består tvärtom till stor del av mat innehållande gluten, ett protein som finns i bland annat vete, korn och råg.

– Till följd av urbanisering, förbättrad ekonomi och globalisering ökar konsumtionen av västerländsk mat som hamburgare och pizza. Antalet utländska kaféer, restauranger och bagerier ökar också i städerna, säger Adugna Negussie Gudeta.

En tallrik med etiopisk mat.
Traditionell etiopisk mat innehåller inte ­gluten. Foto: Emebet G

På grund av att allt fler börjar äta gluten väntas antalet fall av celiaki öka.

Daniel Agardh är Adugna Negussie Gudetas handledare i Sverige. Han är adjungerad professor vid Lunds universitet och barnläkare på Skånes universitetssjukhus i Malmö, och forskar om celiaki. Han beskriver situationen i landet som en tickande bomb vad gäller framtida insjuknanden.

– Kunskapen om celiaki är dålig och det finns inga metoder för att utreda patienter, säger han.

Att uppmärksamma sjukdomen och utbilda läkare och sjukvårdspersonal om hur sjukdomen utreds och behandlas är en viktig uppgift för Adugna Negussie Gudeta och Daniel Agardh, som under hösten bjudits in att medverka i flera seminarier.

– Intresset för frågorna är stort och vi hoppas att kunskapen ska nå ut, säger Daniel Agardh.

Vilken relevans har då forsknings­projektet i Etiopen för Sverige och resten av världen?

– För att få celiaki krävs dels en genetisk känslighet, dels en kost innehållande gluten. Kanske kan situationen i Etiopien där man traditionellt sett inte ätit gluten ge oss ny kunskap om faktorer som skyddar eller utlöser celiaki, avslutar Daniel Agardh.

Forskningsstationen

Forskningsstationen i Adama startades 2010 av Per Björkman, professor i infektionsmedicin. Tillsammans med etiopiska forskare och sjukvårdsorganisationer sker här insamling, bearbetning och analys av data. Studierna är inriktade på tbc, hiv, mödravård och celiaki.

Celiaki

Celiaki är en kronisk sjukdom som orsakas av överkänslighet mot gluten, ett protein som finns i vete, korn och råg. Symtomen är ont i magen, förstoppning, trötthet och nedstämdhet, viktnedgång, ledvärk, kräkningar och illamående. Behandlingen består av glutenfri kost resten av livet. Omkring två procent av Sveriges befolkning tros ha sjukdomen även om mörkertalet är stort.

Om LUM

Lunds universitets magasin LUM utkom första gången 1968. Den tryckta tidningen utkommer idag med 6 nummer per år och når samtliga anställda. Jan Olsson är redaktör och Eva Johannesson är ansvarig utgivare.

Kontakta LUM:s redaktion

LUM in English