Förslag till förändringar i gemensamma förvaltningen klara

Vit stor byggnad i höstskrud. foto
En översyn av universitetets gemensamma förvaltning har gjorts. Foto: Kennet Ruona

Universitetets gemensamma förvaltning med cirka 900 medarbetare har setts över. I den färska slutrapporten finns förslag på förändringar av organisation och arbetsformer.

Det övergripande syftet med översynen är att skapa förutsättningar för smartare sätt att arbeta. Allt för att kunna möta förändringar och på bästa sätt stödja universitetets kärnverksamhet: forskning, utbildning och samverkan.

Bland annat har utredarna tittat på förutsättningarna för mer och bättre samarbete inom organisationen och om det finns verksamheter med snarlika uppgifter som bör samordnas.

Samla och effektivisera

Exempel på förslag är att samla säkerhetsfunktionen som idag är tudelad, bilda ett internationellt kontor där verksamheter som sysslar med internationella frågor samlas, stärka digitaliseringsstödet, och på sikt slå samman LU Byggnad och LU Service.

Bland förslagen märks också tre namnbyten: Externa relationer blir ”International office”, LDC (som står för Lunds datacentral) byter till LU IT och Pedagogiskt stöd döps om för att det inte ska sammanblandas med det pedagogiska stöd som ges till lärare.

– Att LDC blir LU IT är nog ett av de mest okontroversiella förslag som jag någonsin stött på och jag är 64 år. Det är ju inte 1975 längre, säger Stefan Sveningsson, organisationsforskare och professor vid Företagsekonomiska institutionen.Bra

Gillar hur utredningen gjorts

Han har läst utredningen och är smått imponerad, inte minst av det sätt som berörda medarbetare involverats i utredningen. Metoden med stor bredd på intervjuerna där olika personalkategorier och många personer intervjuats är något han särskilt gillar. Samt att syfte och mål med utredningen är tydliga.

– Jag tycker det verkar vara en generös process och det ser jag inte särskilt ofta. Man har lyssnat på medarbetarnas synpunkter och förslag till förändringar. Det är ett processorienterat sätt att arbeta och det brukar vara mer framgångsrikt än mer ledningsorienterade sätt.

Förändringar leder till oro

Enligt Stefan Sveningsson blir det lättare att få med sig medarbetarna på förslagen och sannolikheten för att förslagen faktiskt genomförs ökar. Samtidigt ligger det i sakens natur att organisationsförändringar alltid leder till viss oro bland anställda.

– Många tänker på sin arbetssituation och vad som ska hända. Det är många som säger att de gillar organisationsförändringar men det är väldigt få som faktiskt gör det, konstaterar han.

Utredningen har letts av universitetets biträdande förvaltningschef Karin Ekborg-Persson. Förslagen ska nu diskuteras i ledningsgrupper och ledningsorgan. Därefter beslutar förvaltningschefen Susanne Kristensson vilka förslag som ska genomföras. Rapporten finns i sin helhet på Medarbetarwebben.

Man i kavaj. Foto
Stefan Sveningsson är organisationsforskare och professor vid Företagsekonomiska institutionen. Foto: Johan Persson

Gemensamma förvaltningen

Gemensamma förvaltningen består idag av elva sektioner, en enhet samt staberna. Inom parentes anges antal anställda.

• Student och utbildning (87)
  • Externa relationer (64)
  • Forskning, samverkan och innovation (111)
  • Ekonomi (60)
  • HR (48)
  • Kommunikation (47)
  • Juridik och dokumenthantering (22)
  • Företagshälsovården (12)
  • LU Byggnad (42)
  • LU Service (266)
  • LDC (116)
  • Enheten för undervisningsstöd (3+anknutna)
  • Staberna (33)

Om LUM

Lunds universitets magasin LUM utkom första gången 1968. Den tryckta tidningen utkommer idag med 6 nummer per år och når samtliga anställda. Jan Olsson är redaktör och Eva Johannesson är ansvarig utgivare.

Kontakta LUM:s redaktion

LUM in English