Fortsatt stöd till kultursamverkan

Barn som målar på en vägg.
Skapande verkstad på Skissernas Museum. Foto: Johan Persson

Rektor har beslutat om en fortsatt strategi för kultursamverkan som sträcker sig fram till 2026.

Syftet är att ytterligare stärka universitetets utveckling och samverkan inom konst och kultur med målet att konstnärliga kompetenser ska bidra till universitetets framgångar inom utbildning och forskning. Den tidigare strategin bedömdes sakna interna nätverk och brast även när det gällde intern och extern kommunikation. Dessa områden bör vara i fokus för fortsatt implementering 2023–2026.
För fortsatt implementering och en tydligare koppling mellan kulturarbetet och omvärlden tillsätts en samordnare, en styrgrupp och en koordinator. Rektorsrådet för kulturfrågor, Anna Lyrevik, utses till samordnare och en koordinator tillsätts på halvtid som stöd vid evenemang och seminarier samt med administrativt ansvar för informationsspridning och dokumentation. Den totala kostnaden för kulturstrategins implementering beräknas uppgå till en miljon kronor om året.