Fysiker och kemister tillsammans i Science Village: "Världens chans"

Tre kvinnor pekar på en karta.
Linnea Mörth, Eva Åkesson och ­Carina Jarl granskar sammanställningen av remissvaren om etableringen i Science Village.. Foto: Maria Lindh

Det råder stor enighet mellan fysikerna och kemisterna om att etableringen i Science Village bör ske samtidigt och så snart som möjligt. Det finns även förslag på hur de bägge institutionerna ska kunna samverka.

Kemiska institutionens prefekt Leif Bülow beskriver den kommande nyetableringen och sammanslagningen som ”världens chans” och säger att den stora majoriteten inom institutionen är positiv.

Porträtt av man.
Leif Bülow, prefekt för Kemiska institutionen.

– Det har varit en ganska lång förankringsprocess. Nyligen hade vi en gemensam temadag med fysikerna uppe på Brunnshög och det var roligt att få lära känna varandra lite mer.
Joachim Schnadt, som är prefekt för Fysiska institutionen, är också positiv och tycker att resan mot Science Village känns spännande. Att organisatoriskt gå ihop med kemisterna är intressant även om han menar att man inte riktigt är framme vid hur det ska se ut än.
– Jag ser dock fler möjligheter än utmaningar med det förslaget, säger han.
Det handlar om två ungefär lika stora institutioner på cirka 300 personer som då skulle kunna samverka nära varandra.
En omfattande remiss med olika scenarier kring hur etableringen i Science Village skulle kunna gå till, gick ut till både direkt och indirekt berörda grupper tidigare i år. Sammanlagt skickades den ut till 80 institutioner, enheter och grupper som representerar både lärare, forskare, doktorander, tekniker, administratörer, personalorganisationer och inte minst studenter. Det kom in 39 svar som tagits om hand och sammanställts på Science Village-kontoret.

– Det är många väl genomarbetade svar, konstaterar Eva Åkesson, som ansvarar för koordinering och samordning av universitetets etablering på Science Village.

Stor aktivitet och kreativitet

Hon arbetar tillsammans med projekt­ledare Carina Jarl och kommunikatör Linnea Mörth och de menar att remissarbetet har satt igång en stor aktivitet och kreativitet. De flesta har gjort någon typ av SWOT-­analys med hot och möjligheter och Natur­vetenskapliga doktorandrådet har även gjort en konsekvensanalys i sitt remissvar.
– Det finns så klart alltid en oro med förändringar, säger Eva Åkesson som tillsammans med sina projektkollegor gjort en sammanställning av remissvaren, där även riskerna listas.

Hur mycket dyrare

Bland dessa finns finansieringen – hur mycket dyrare kommer det att bli? Hur ska det fysiska avståndet överbryggas mellan det som flyttas och det som blir kvar? Hur ska verksamheter vid Sölvegatan utvecklas? Hur blir det med stödfunktionerna – vad ska följa med och vad blir kvar? Och hur blir samarbetet med resten av universitetet?
Eva Åkesson tycker att tiden talar för etableringen i Science Village.
– Det är en fantastisk möjlighet att göra det här och nu när vi precis kravlar oss ur en pandemi med distansarbete och en aktiv debatt om framtidens lärandemiljöer pågår. Att då få möjlighet att skapa något nytt. Det är perfekt tajming, säger hon.

Hyrorna inte så mycket högre

En etablering så snart som möjligt (scenario 5 i remissen), skulle kunna innebära 2029. Leif Bülow har räknat på hyres­kostnaderna och menar att deras nuvarande lokaler i flera fall är ineffektiva och rätt ­ålderstigna. Hela Kemicentrum ”hotas” också just nu av placeringen av det nya sjukhuset där Smörlyckan alldeles i närheten är ett av alternativen.
– Jag tror inte att hyrorna kommer att bli så mycket högre i slutändan jämfört med om vi skulle stanna kvar, säger han.
Däremot ser han en annan risk i att ­hålla igång en samlad grundutbildning under ­tiden flytten pågår, och det är något man får förbereda för.

Verksamhetsutveckling

Både Leif Bülow och Joachim Schnadt är ­mycket glada över att studenterna nu också ställer sig positiva till Science Village. Och de är också båda angelägna om att betona att det handlar om så mycket mer än en flytt. Snarare om verksamhetsutveckling.

Porträtt av man.
Joachim Schnadt, prefekt för Fysiska institutionen,

– Ja, det ­måste bli någon­ting nytt och leva upp till visionen som LU har för Science Village med nya kunskapsintensiva kontakt­ytor och att forskningen och utbildningen kommer närmare varandra, säger Joachim Schnadt.
Eva Åkesson menar att det nu är många beslut att fatta, och att det varken får gå för fort eller för sakta.
– Folk och verksamheten måste hinna med, säger hon. Men om detta görs klokt kan Science Village bli en hävstång för hela universitetet.
När remissvaren är färdigbehandlade av respektive fakultetsledningar och ­beslutet är taget fram mot höstkanten så startar ­arbetet med projektering av marken, upphandling och lokalplanering. Men redan nu funderas det lite smått på lokaler. Leif Bülow är angelägen om att kemisterna och fysikerna under alla omständigheter ska ha samma entré.
– Så att man träffar varandra när man kommer på morgonen och går på kvällen, säger han.

FOTNOT: Följ Science Village och läs remissvaren på sciencevillagekontoret.blogg.lu.se