HT-dagarna: Utbildning bidrog till mer rättssäkra beslut för ensamkommande barn

En öppen grind med mera. Illustration.

Mellan 2015 och 2017 sökte ­närmare 45 000 ensamkommande barn asyl i Sverige på grund av väpnade konflikter och fattigdom. På årets HT-dagar 14–15 april talar forskarna Dan-Erik Andersson och Johanna Gustafsson Lundberg om de ensamkommande barnen och mottagandet av dem. Vilka är erfarenheterna och hur kan de bidra till byggandet av ett gott samhälle?

Porträtt av man. Foto.
Dan-Erik Andersson föreläser på HT-dagarna. Foto: Gisela Lindberg

Kollegorna Johanna Gustafsson Lundberg, forskare i tros- och livsåskådningsvetenskap, och Dan-Erik Andersson, forskare i mänskliga rättigheter, var båda engagerade privat i mottagandet av barnen 2015. Johannas man arbetade på HVB-hem och Dan-Erik var god man till ett par tonårskillar från Afghanistan. Det ledde till ett forskningsprojekt om de ensamkommande barnen med finansiering från bland annat LMK-stiftelsen.

– Vi valde att titta på institutionerna som tog emot de ensamkommande barnen. ­Johanna tittade på HVB-hemmen och skolan tillsammans med kollegan Sinikka Neuhaus. Jag tittade på gode män och Migrations­verket, säger Dan-Erik Andersson.

Samtidigt blev han kontaktad av handläggare på Migrationsverket som stod handfallna inför asylärendena som gällde konvertiter. De skulle fatta beslut om det var en genuin konversion och vilken risk de skulle utsättas för om de skickades tillbaka till sitt hemland.

– Kyrkor kritiserade Migrationsverket för att asylprocessen skedde rättsosäkert. Men det här är inga lätta frågor. Hur bedömer man om någon har en genuin tro?

I samarbete med Migrationsverket och kyrkliga företrädare utarbetades en pilotkurs om konversionsärenden i asyl­processen för handläggare och beslutsfattare på Migrationsverket.

– Idén var att bidra till mer rättssäkra beslut. Kursen ställer frågor som: Vad är en konvertit och konversion? Vad innebär det att byta religion? Fokus ligger både på dem som bedömer och de som bedöms.

Porträtt av kvinna. Foto.
Johanna Gustafsson Lundberg föreläser på HT-dagarna. Foto: Susanne Ewert

Utbildningen har gjort att Migrationsverket och kyrkan förstår varandras verksamheter bättre. Kursen ska nu erbjudas till hela Migrationsverkets personal.

Forskningsprojektet gav bland annat insikten att många av konflikterna fanns mellan de olika mottagande institutionerna och inte enbart eller ens i första hand mellan barnen och det svenska samhället.

– Institutionerna hade olika ambitionsmål och roller som krockade med varandra. Till exempel hade skolan fokus på studie­resultat och HVB-hemmen på att lära ­barnen saker man lär i en familj – och ­mellan dessa ­ambitionsmål uppstod konflikter.

Med erfarenheterna från flyktingmottagandet 2015 har det svenska samhället blivit bättre och kommer att kunna växla upp snabbare vid en liknande situation, menar Dan-Erik Andersson.

– Det finns en bättre beredskap idag och man vet hur mycket stress systemet klarar. 2015 var det undergångsstämningar, men de besannades ju inte och det har gått bra för många av de ensamkommande barnen.

HT-dagarna

Årets Humanist- och teologdagar hålls den 14–15 april på LUX. Då kommer ett 30-tal av HT:s forskare ge öppna föreläsningar på temat Nya horisonter. Rausingpristagaren, författaren och kritikern Malte Persson, föreläser och tar emot priset kl 12 på lördagen. Mer information finns på ht.lu.se/htdagar

Om LUM

Lunds universitets magasin LUM utkom första gången 1968. Den tryckta tidningen utkommer idag med 6 nummer per år och når samtliga anställda. Jan Olsson är redaktör och Eva Johannesson är ansvarig utgivare.

Kontakta LUM:s redaktion

LUM in English