Integrationen kan leda till ökad islamofobi

Porträtt av man.
Oliver Scharbrodt blir den fjärde som intar professuren i islamologi vid LU, som är den enda i sitt slag i Sverige. Foto: Ulrika Oredsson

Det islamiska inslaget i Europa är på väg att normaliseras. Men integrationen leder också till att konfliktnivån ökar.
Det menar Oliver Scharbrodt, universitetets nya professor i islamologi.

Oliver Scharbrodt kom till universitetet i våras efter att ha fått Sveriges enda professorsstol i islamologi.
– Jag lockades av att Lund är ett av Europas klassiska toppuniversitet och av att det här finns en intressant miljö kring Centrum för Mellanösternstudier, säger Oliver Scharbrodt som ursprungligen kommer från Tyskland men de senaste decennierna varit verksam vid brittiska universitet.

Expert på shiaislam

Han är expert bland annat på shia­islam, den nästa största riktningen inom islam, och han har studerat islam i europeisk kontext. Under flera år var han redaktör för en årsbok som sammanställer olika trender bland europeiska muslimer.
– Det kan tyckas motsägelsefullt, men normaliseringen av islam i Europa har tyvärr också lett till fler konflikter och ökad islamofobi, säger han. Men egentligen är det inte så förvånande. Som helt ny i ett land gör man inte så mycket väsen av sig, men med tiden ökar kraven på att få vara en del av det nya samhället på sina egna villkor. Allt annat hade varit assimilering, inte integration. Det land där konfliktnivån är störst, menar han, är Frankrike eftersom man där vill stärka det sekulära samhället genom att förbjuda religiösa yttringar på allmän plats.
– Det är svårare för muslimer än för kristna eftersom muslimernas symboler är mer synliga och en integrerad del av deras liv, säger Oliver Scharbrodt.

Religiös och politisk mobilisering

Oliver Scharbrodt leder just nu ett stort ERC-projekt om religiös och politisk mobilisering bland shiamuslimer, som historiskt sett varit exkluderade från makten i Mellanöstern. Om man ser till antalet individer så utgör de nästan hälften av Mellanösterns muslimer, men de utgör en minoritet i alla länder förutom Iran, Irak, Azerbajdzjan och Bahrain.
Det riktigt stora religiösa och politiska uppsvinget för shiismen kom med den iranska revolutionen 1979. Störtandet av Saddam Hussein i Irak år 2003 innebar också att landets shiitiska majoritet för första gången kunde få inflytande i landets politik.
Det finns idag en bild att shiiter ensidigt lierar sig med Iran. Den bilden vill Oliver Scharbrodt utmana i sitt ERC-projekt.
– De flesta shiiter vill behålla sitt oberoende från Iran samtidigt som man räknar med landets stöd i viktiga politiska frågor. Iran är en strategisk partner som man gärna håller stången, säger han.

Hur påverkas shiiter i Europa av vad som händer i Mellanöstern och vice versa?
– Allt som händer i Mellanöstern spiller över på shiitiska samfund i Europa. Men influenserna går även åt andra hållet. Ett exempel på detta är shiitiska aktivister i Irak som tidigare ville ha en islamisk stat, lik den i Iran. På 90-talet började den bilden att ändras, mycket tack vare shiiter som levde i diasporan, i framför allt London. Man ville inte gå från en diktatur till en annan.

Dåligt med demokratiutvecklingen

Irak är idag, trots kaos och korruption, ett av de mer demokratiska länderna i Mellanöstern. Annars går det dåligt med demokratiutvecklingen. Den arabiska våren har mest lett till besvikelse, menar Oliver Scharbrodt, och det enda land som blev en demokrati, Tunisien, börjar så sakteliga avveckla den igen.
– Om en regering inte lyckas leverera det som folk helst vill ha, det vill säga arbete, stabilitet och välstånd, då spelar det mindre roll att den är folkvald, säger Oliver Scharbrodt.

ERC-projekt

Moské.

Oliver Scharbrodt leder ett stort ERC-projekt om religiös och politisk mobilisering bland shiamuslimer. Här ses
moskén Imam Husayn Shrine i Karbala, en av shiamuslimernas heliga platser. Foto: Shutterstock

Professorer i islamologi
vid Lunds universitet

Jan Hjärpe 1983–2005
Leif Stenberg 2011–2017
Jonas Otterbeck 2014–2019

Om LUM

Lunds universitets magasin LUM utkom första gången 1968. Den tryckta tidningen utkommer idag med 6 nummer per år och når samtliga anställda. Jan Olsson är redaktör och Eva Johannesson är ansvarig utgivare.

Kontakta LUM:s redaktion

LUM in English