Klagomål är sällan hjärnspöken

Sedan 2010 har LU hanterat ett 70-tal ärenden av oredlighet i forskning, varav 13 lett till fällande dom. Göran Sandberg, professor vid LTH, har lett arbetet sedan starten och har under årens lopp fått många frågor om vad det innebär att göra en anmälan. Sedan årsskiftet är Bo Ahrén ny ordförande i Nämnden för utredning av avvikelser från god forskningssed.

– Självklart är det en påfrestande process att anmäla en kollega för fusk, inte minst för att det kan ta upp till ett år innan utredningen är klar. Samtidigt har de flesta som överväger att anmäla funderat på det länge och tycker att det är viktigt att göra rätt. Klago­mål är sällan hjärnspöken, utan drar man igång en sådan här process finns skäliga misstankar om oredlighet, säger Göran Sandberg.

Sedan 2020 finns den statliga myndig­heten Nämnden för prövning av oredlighet i forskning (Npof). Npof hanterar ärenden som handlar om fabrikation, falsifikation och plagiat och har sedan starten utrett ett 15-tal ärenden som berör LU. Övriga ärenden hanteras nu av LU direkt i Nämnden för utredning av avvikelser från god forskningssed. Men det finns också det som faller utanför de båda nämndernas ansvarsområden, men kan vara allvarligt för enskilda individer.

– Det som skaver i vardagen där till exempel synen på vad som är eget material och vad som är gruppens kan variera. Innan det går för långt kan man ta hjälp utifrån. Det finns vetenskapliga ombud på varje fakultet som kan vara en oberoende part vid ett ”vardagsskav”. Genom att konsultera dem kan man kanske redan i ett tidigt skede, stoppa brister i den goda vetenskapliga seden.