Kreativa studentvisioner för klassiskt landmärke

Modell av restaurang. Foto.
Badhus eller tacorestaurang? Idéerna var många när arkitektstudenterna presenterade sina framtidsplaner för tornet. Foto: Johan Joelsson

Hur kan Naturvetenskapliga fakulteten bidra till ett mer levande campus? Den frågan fick process­ledaren Hanieh Heidarabadi att bjuda in arkitektstudenter att skissa på framtida användningsområden för det tomma vattentornet.

Vattentornet på Sölvegatan stod klart 1910 och försörjde under nästan 60 år Lund med vatten. I samband med att Institutionen för astronomi flyttade från Stadsparken till Sölve­gatan 2001 smiddes stora planer för tornet. Ett teleskop köptes in 2006, men togs aldrig i bruk. Och sedan flera år har tegelbyggnaden stått tom. Något som fick Hanieh Heidarabadi att häpna när hon förra året började jobba på Naturvetenskapliga fakultetens kansli.

– Vi har många ytor i våra befintliga byggnader som inte används. Så min tanke var att låta studenter skissa och se vattentornets potential med nya ögon, säger hon.

Visionära förslag

Ettorna och tvåorna på arkitektprogrammet på LTH bjöds in för att göra en utställning om möjliga användningsområden. Och förslagen blev minst sagt visionära. Några har skissat på ett badhus med bastu och kallbad. Andra har ritat en klubb för scenkonst och standup. En tredje grupp har skissat på en social yta med tacorestaurang.

– Min förhoppning är att vi kan skapa något som samlar folk över fakultetsgränserna. Jag hoppas att vi ska våga testa något nytt användningsområde redan nästa år, säger Hanieh Heidarabadi.

Porträtt av kvinna vid ett vattentorn. Foto.
Hanieh Heidarabadi tog initiativ till utställningen om möjliga nya användningsområden för gamla vattentornet. Foto: Johan Joelsson