Krigets brottslingar ställs till svars i Haag

Porträtt, kvinna. Foto.
Jessica Almqvist.

Eventuella krigsbrott och anklagelser om folkmord kan komma att utredas av två olika domstolar, båda belägna i Haag. Jessica Almqvist, professor vid Juridiska institutionen, reder ut vad som gäller.

–Det är inte många som skulle bestrida det rättsvidriga i Rysslands invasion av Ukraina, säger Jessica Almqvist.

För några dagar sedan ställde Ukraina Ryssland till ansvar för att ha kränkt FN-konventionen om folkmord. Frågan ska prövas av Internationella domstolen i Haag. Enligt Jessica Almqvist blir det en process och sannolikt ett beordrande från domstolen att Ryssland genast upphör med sina pågående militära aktioner mot den ukrainska befolkningen.

Vad är ett sådant uttalande värt?

–Bra fråga. Det stoppar inte ett folkmord och dödandet av civilbefolkning, men det är ett sätt att sätta press på Ryssland samt väcka opinion och få en domstol att ta ställning. Det aktiverar också andra institutioner inom FN och någon representant för den ryska regeringen måste åka till Haag för att bemöta anklagelsen, säger Jessica Almqvist.

Internationella domstolen i Haag avgör således tvister mellan FN:s medlemsländer. I samma stad finns Internationella brottmålsdomstolen där enskilda personer kan åtalas för bland annat krigsbrott och brott mot mänskligheten.

Ett krigsbrott kan vara en medveten raketattack riktad mot ett bostadshus, eller en bomb som släpps på ett sjukhus. Attacker som medvetet riktas mot civila på ett systematiskt och utbrett sätt är brott mot mänskligheten.

Ett möjligt krigsbrott som sänts på tv-kanaler över hela världen visar hur en rysk stridsvagn plötsligt girar kraftigt och kör rakt över en personbil – till synes medvetet.

– Men var det medvetet och vem var det som körde stridsvagnen? Det kan ibland vara svårt att bevisa krigsbrott, säger Jessica Almqvist.

Det är inte bara den som utför ett misstänkt krigsbrott som kan åtalas, även individer som ger order om krigsbrott kan åtalas. För att bevisa detta krävs ofta att fler än en person vittnar att de hört eller sett ordern och vem som uttalat den.

Individer som dömts för krigsbrott i samband med andra krig och konflikter har i vissa fall hamnat inför nationella domstolar i andra länder många år efter brottet. Ofta har det då handlat om att brottslingen flytt och gömt sig tillsammans med andra flyktingar men senare blivit upptäckt.