Lärare blir allt oftare ifrågasatta

Porträttfoto på man med glasögon. Foto
Stefan Lindgren, ­professor emeritus vid Medicinska ­fakulteten. Foto: Jan Olsson

Vaccinmotståndare på läkar­utbildningen, klimatförnekare på Centrum för miljö- och klimatvetenskap eller övertygade astrologer som pluggar astronomi. Det finns många tänkbara scenarier som kan leda till konflikter i klassrummet.

– Åsikter är inget hinder för att gå en utbildning, men som lärare gäller det att vara beredd att bemöta ovetenskapliga påståenden, säger Stefan Lindgren, professor emeritus vid Medicinska fakulteten.

Stefan Lindgren har undervisat sedan 1980-talet. Det är bra med aktiva studenter som ställer frågor och ifrågasätter, betonar han. Samtidigt känner han hur undervisningsklimatet har förändrats genom åren och hur det generellt blivit vanligare att en eller ett fåtal studenter nästan tar över och dominerar en lektion.

– Jag har inte varit med om att studenter torgfört antivaccinåsikter. Däremot har jag erfarenhet av religiösa och kulturella skillnader som krockar med delar i utbildningen och att studenter vill slippa utbildningsmoment som de menar strider mot deras kultur. Det handlar ofta om att slippa exponera kroppsdelar eller bli berörd av någon av det motsatta könet.

Hur har ni agerat?

– Regionen har satt ner foten och sagt att alla som jobbar i vården måste följa klädkoden och då gäller kortärmat. Vår linje är att man måste uppnå alla mål i utbildningsplanen annars blir man inte godkänd. Där ingår att bli undersökt av och utlämnad till någon annan. För det är ju det patienter är, utlämnade till läkaren. Därför måste alla studenter gå igenom det.

Hur långt anser du en student får gå för att till exempel sprida antivaxxrörelsens åsikter?

– Om de tar över en föreläsning och bombarderar med ifrågasättanden och frågor så är det fega svaret att ingen vet var gränsen går förrän det eventuellt prövas av jurister.

Tror du undervisningen skulle påverkas?

– Absolut. Alla lärare tycker så klart att det är obehagliga situationer som de gärna vill undvika. I förlängningen kan det ju leda till att man undviker att ta upp sådant som man vet är kontroversiellt.

Stefan Lindgren anser att lärare är mer utsatta idag än de var för bara en handfull år sedan. Och det på fler sätt än att bli ifrågasatta i klassrummet. Långt oftare än förr pekas lärare ut när studenter misslyckas. Argumenten är allt som oftast att bedömningen varit orättvis och att undervisningen varit dålig.

– Hos oss händer det att studenter försöker ändra på examinationsresultaten och att de får stöd av föräldrar, bekanta och andra som trycker på på olika sätt. Vi är benhårda på läkarprogrammet, våra bedömningar gäller och ändras inte i efterhand, för vi vet att våra examinationer håller hög klass.