LU ensamt om att utbilda gymnasielärare i juridik

studenter utanför Juridicum. Foto
Juridicum i Lund är enda lärosätet i Sverige som utbildar gymnasielärare i juridik. Foto: Kennet Ruona

Lunds universitet är det enda svenska lärosätet som erbjuder kurser för att bli behörig gymnasielärare i juridik.
– Gymnasieskolorna i landet mer eller mindre slåss om dem som gått vår utbildning, säger Magnus Svensson, chef för ­Juridiska fakultetens distans- och uppdragsutbildningar.

För fem år sedan anordnade ­Juridiska ­fakulteten de första 90-­poängs­kurserna inom ramen för fortbildningssatsningen Lärar­lyftet. Ett år senare började fakulteten ge sommarkurser, även de för att ge gymnasielärare behörighet att ­undervisa i ­juridik.

– Söktrycket är högt. Senast hade vi bortåt 80 behöriga sökande till 27 platser på 90-poängsutbildningen, berättar Magnus Svensson.

Distansutbildningar online

– Vi har fått igenom omkring 75 behöriga lärare genom Lärarlyftet och dem är det mer eller mindre slagsmål om. Jag måste säga att vi gör en fantastisk samhällsnytta genom de här utbildningarna.

Det är på ekonom- och samhälls­programmen på gymnasiet som det behövs lärare i juridik. Juridiska fakulteten bedriver både 90-poängskursen och sommarkurserna online på distans. En styrka, enligt Magnus Svensson, som menar att det bidrar till att attrahera sökande från hela landet.

– Våra sommarkurser för lärare tillhör de absolut mest populära sommar­kurserna inom hela LU. De är på 7,5 eller 15 högskolepoäng och det går att sätta samman ett antal kurser så att det motsvarar 90-poängskursen, berättar han.

Olika skäl bland sökande

Magnus Svensson urskiljer tre grupper bland de sökande: lärare som är behöriga i andra ämnen och som vill bli behöriga i ett ämne till, yrkesverksamma men obehöriga lärare som vill utöka sin kompetens, samt de som arbetar med något annat men vill sadla om och byta karriär och bli lärare.

I år permanentar staten finansieringen av sommarkurser inom ramen för Lärarlyftet, något som kan komma att innebära större framförhållning och att det blir lättare att planera kommande år, men säkert är det inte.

– Det beror på hur Utbildningsnämnden väljer att prioritera, säger Magnus Svensson.