LU satsar på "tentamensfabrik"

Linjal, papper, penna och diagram. Foto
Om fem år ska alla salstentor skrivas i en och samma lokal. Foto: Louise Larsson

Tentamensverksamheten vid universitetet ska centraliseras. I framtiden ska alla salstentor ske i samma byggnad oavsett vad studenterna läser.

Planen är att den nya byggnaden ska ha plats för cirka 1000 studenter. Av dessa ska omkring 150 platser anpassas för studenter med behov av pedagogiskt stöd. Fortfarande är det oklart var huset hamnar. Det är heller inte bestämt om det blir en helt ny byggnad eller ombyggnation.

Enkelt och effektivt

Projektet bottnar i önskemål från fakulteterna. Genom att samordna hela universitetets tentamenshantering kommer administrationen kring tentamen att bli enklare och mer effektiv. Utöver ett gemensamt tentamenshus handlar det bland annat om att samordna schemaläggning och bokning av tentamensvakter. I uppdraget ligger också att utöka antalet digitala tentamensplatser i nuvarande lokaler.

Professionella vakter

En ny avdelning kommer att skapas där det bland annat ska rekryteras en pool med professionella tentamensvakter, omkring 70–100 personer.

Målet är att den nya ”tentamensfabriken” ska vara helt klar om fem år. Det första steget i projektet är beslutat av rektor och ska vara genomfört den 30 april 2024. Det inbegriper bland annat utökade digitala tentamensplatser och rekrytering av avdelningschef. Budgeten är på 13,8 miljoner kronor. Redan nu annonserar universitetet efter två tentamenssamordnare.