Lunds universitets guldmedalj till Anne L’Huillier och Jonas Hafström

porträttbilder på L'Huillier och Hafström
Lunds universitets guldmedaljörer. Foto: Kennet Ruona och Håkan Röjder

I samband med Lunds universitets årshögtid i januari mottar Jonas Hafström, före detta ordförande i universitetsstyrelsen, och professor Anne L’Huillier Lunds universitets guldmedalj för deras synnerligen betydelsefulla insatser för universitetet.

Lunds universitet kan dela ut såväl silver- som guldmedaljer till personer som har gjort viktiga insatser för antingen Lunds universitet eller samhället i stort. Första gången guldmedaljen delades ut var 1967, då den gick till Tetra Pak-grundaren Ruben Rausing.

Anne L’Huillier är en internationellt ledande forskare och det råd för utmärkelser som utser medaljörerna vill ”hedra en forskare som på ett enastående sätt bidragit till att stärka Lunds universitets världsledande forskning”.

Anne L’Huillier är fysiker och Lunds universitets mest prisbelönta forskare. Hon har fått the Wolf prize in physics  – allmänt kallat lilla Nobelpriset i fysik – och egentligen är det bara just Nobelpriset som återstår för henne, säger rektor Erik Renström.

Jonas Hafström var universitetets styrelseordförande 2015-2023 och ”har visat ett ovanligt engagemang för alla sidor av Lunds universitet och dess studentliv. Genom sitt stora nätverk har han öppnat dörrar för universitetet i nationen och världen”.

Jonas Hafström har som ordförande för universitetsstyrelsen visat ett engagemang för Lunds universitet och alltid ställt upp för att representera lärosätet i en omfattning och med diplomatisk fingertoppskänsla som är ljusår bortom vad som är rimligt att förvänta, säger Erik Renström.

Motiveringarna

Anne L’Huillier

Anne L’Huillier, disputerad vid l’Université Paris VI, är idag professor i atomfysik.  Hon har bl.a. tilldelats Max Born Award, UNESCO L’Oreal Award, Blaise Pascal Medalj och Wolf Prize i fysik för pionjärinsatser inom ultrasnabb laservetenskap och dess tillämpningar.  Hon är en internationellt ledande forskare. Lunds universitet vill hedra en forskare som på ett enastående sätt bidragit till att stärka Lunds universitets världsledande forskning.

Jonas Hafström

Jonas Hafström var kårordförande och tog juristexamen vid Lunds universitet. Efter ambassadörsuppdrag i Bangkok och Washington var han 2015-2023  ordförande i universitetsstyrelsen. Som sådan har han inte bara lett sammanträden utan därutöver visat ett ovanligt engagemang för alla sidor av Lunds universitet och dess studentliv. Genom sitt stora nätverk har han öppnat dörrar för universitetet i nationen och världen.