”Lyssna, lär, och sedan: agera”

Foto på två män och en kvinna i samtal med varandra.
NanoLunds föreståndare Anders Mikkelsen, Veronica Lattanzi som doktorerat på NanoLund och Peter Dröll från Europeiska kommissionen samtalar över kaffe under en paus på konferensen EuroNanoForum2023. Foto: Evelina Lindén

Forskare, innovatörer och beslutsfattare från Europa och USA samlades på den internationella konferensen EuroNanoForum 2023 som arrangerades av forskningscentrumet NanoLund tillsammans med Chalmers, med finansiering från EU och Vinnova. Nära 400 personer deltog och bland talarna märktes utbildningsminister Mats Persson, Vinnovas generaldirektör Darja Isaksson samt Peter Dröll, direktör för välstånd, generaldirektoratet för forskning och innovation vid Europeiska kommissionen.

Tre dagar med nya riktmärken för kunskapsutbyte och vetenskapliga framsteg – och en hel del nyfikenhet och samarbetsvilja. Konferensen EuroNanoForum samlade forskare, innovatörer och beslutsfattare för att diskutera utvecklingen inom nanoteknik i ett öppet forum.

Rektor Erik Renström välkomnade deltagarna till tre ”mycket viktiga dagar av samverkan mellan industrin, den akademiska världen, beslutsfattare och alla som vill främja utvecklingen inom nanoteknik och avancerade material”. Han förutsåg en ny guldålder för europeisk teknikutveckling och innovation, i den digitala och gröna omställningens anda.

Vi har medlen, vi förstår utmaningarna – och vi är redo att börja arbeta.

Erik Renström talade om det framväxande Science Village där forskningsanläggningar som MAX IV och ESS byggs och ett nytt nanolabb planeras.
– Vi har medlen, vi förstår utmaningarna – och är redo att sätta igång. Så låt oss bara göra det!

Stefan Bengtsson, rektor för Chalmers tekniska högskola, nämnde vikten av kvantdatorer, hållbar energi och nya medicinska diagnosmetoder. Han underströk också vikten av forskningsinfrastruktur och betydelsen av informations- och kommunikationsteknik.
– Vi behöver att Europa ökar sin kompetensförsörjning och bygger upp kapacitet för produktion av avancerad elektronik, sa han.

Resurserna är inte oändliga

Darja Isaksson, generaldirektör för Vinnova, talade om hoppet i nanotekniken och behovet av vetenskap:
– Jordens deadlines är inte förhandlingsbara. Vi vet att resurserna inte är oändliga. Forskare och entreprenörer kan tillsammans göra omöjliga saker möjliga.

Hon konstaterade att Europa nu har möjlighet att bygga vidare på styrkorna hos forskare, industri och samhället som helhet.
– Detta är en möjlighet för oss att göra vad som krävs, att betala det framåt, att dela insikter och idéer, koppla samman varandra, bygga det ekosystem vi behöver för att göra de nödvändiga kopplingarna – lyssna, lära och sedan: agera."

Mats Persson, Sveriges utbildningsminister, uttryckte förhoppningen att bioteknikforskning i framkant kommer att bidra till att säkerställa motståndskraft, industriell konkurrenskraft och strategiskt oberoende inom viktiga områden för Europa.
– Globala samarbeten bör baseras på öppenhet, ömsesidighet och säkerhet, och bör skydda akademisk frihet, integritet och autonomi.