Miljöforensik först ut bland nya uppdragsutbildningar

Kvinna i mörkblå kavaj. Foto
Jessica Hansson, projektledare vid avdelningen för uppdragsutbildning, LUCE, tror att kursen i miljöforensik leder till påbyggnadskurser. Foto: Johan Persson

En ny uppdragsutbildning i miljöforensik kan komma att bidra till att fler miljöföroreningar avslöjas och att miljöbrottslingar ställs inför rätta. Kursen är det första resultatet av en strategisk satsning på nya uppdragsutbildningar.

– Jag hoppas att kursen till och med kan bidra till att avslöja organiserad miljöbrottslighet, säger Martijn van Praagh, verksam vid Centrum för miljö- och klimatvetenskap, CEC, och den som ansvarar för uppdragsutbildningen.

Intresset för den tio veckor långa kursen har varit stort. Bland deltagarna finns åklagare, poliser, miljöinspektörer, miljöhandläggare och konsulter. Under kursens gång har de bland annat gjort studiebesök på Sysav och tagit miljöprover som analyserats i laboratorium. De har också genomfört ett rättegångsspel på Juridicum.

Porträttfoto på man i glasögon. Foto
Martijn van Praagh leder kursen i miljöforensik.

Miljöföroreningar och miljöbrott kostar samhället miljardbelopp varje år. Att en del inte upptäcks beror enligt Martijn van Praagh ofta på brister i samarbetet mellan olika aktörer.

– Jag har jobbat deltid som miljökonsulent i många år och jag fick idén till den här kursen för säkert tio år sedan. Jag vet hur otroligt lätt det är att miljöföroreningar och miljöbrott går under radarn, säger Martijn van Praagh.

Fler uppdragsutbildningar på gång

Kursen i miljöforensik är den första som tar avstamp i den utlysning av medel som universitetet gjorde för några år sedan för att stärka uppdragsutbildningen och öka samverkan med andra myndigheter, företag och organisationer. Totalt kom det in 60 ansökningar från alla fakulteter utom den konstnärliga. 14 av dessa har beviljats medel.

CEC har utvecklat kursen i miljöforensik tillsammans med bland andra Jessica Hansson, projektledare vid avdelningen för uppdragsutbildning, LUCE. Hon hoppas på fler liknande satsningar framöver.

– Det finns mycket erfarenhet från det här som vi kan ta med när vi utvecklar universitetets erbjudande inom livslångt lärande och kompetensutveckling för yrkesverksamma utöver uppdragsutbildningar, säger hon.

Ringar på vattnet

Jessica Hansson är övertygad om att den aktuella uppdragsutbildningen i miljöforensik och de andra kurserna som är på gång kommer att ge ringar på vattnet. Utbildningarna är ingen engångsföreteelse nu när de tagits fram utan kan ges på nytt och till fler målgrupper. Under arbetets gång med uppdragsutbildningarna har hon och hennes kollegor etablerat nya kontakter både ute på institutionerna och bland före­tag och organisationer. Hon pekar också på ökat samarbete mellan fakulteter när de skickat in gemensamma förslag på nya uppdragsutbildningar.

– Vi har redan fått förfrågningar om påbyggnadskurser eller helt nya utbildningar från dem som går utbildningen nu, berättar Jessica Hansson.