Miljoner i coronastöd till Lunds studentnationer

Bild på Lunds nations tegelfasad
Lunds nation är en av de nationer som får del av donationen. Foto: Louise Larsson/Arkiv

Vanligtvis kan Lunds studentnationer räkna med intäkter från evenemang, klubbar, baler och kaféverksamheter. Den extraordinära situation som uppstod i samband med att coronapandemin bröt ut våren 2020 gjorde att dessa verksamheter i princip upphörde varpå intäkterna sinade. Nu får nationerna ekonomiskt stöd av Lunds universitet och Sparbanksstiftelsen Finn via två donationer om totalt tre miljoner kronor.

De flesta av Lunds nationer blev helt överrumplade av pandemiutbrottet i våras. Merparten av alla studiesociala aktiviteter fick sättas på vänt och de inkomster som nationerna normalt förlitar sig på uteblev. Samtidigt kvarstod tunga utgiftsposter i form av hyror och löner. Situationen blev allt mer akut.

Universitetet har tidigare bistått Lunds kårer i några fall då de kommit med önskemål om enskilda satsningar. Men något större enskilt stöd till nationerna har aldrig tidigare delats ut. Så här förklarar universitetets planeringschef, Tim Ekberg, det unika beslutet.

– Nationerna är en viktig och integrerad del av universitetets studiesociala verksamhet. Deras arbete har inte minst varit viktigt under den rådande coronapandemin. Samtidigt har nationerna haft ekonomiska utmaningar på grund av de restriktioner som pandemin lett till. Universitetets ledning har därför beslutat att ge två miljoner kronor till nationerna för att stödja deras verksamhet.

– Nationerna gör ett makalöst fint arbete för studenternas fritid och sociala liv. Lunds universitets rika studentliv har också satt sin prägel på hela stadsbilden under decennier. Många studenter och nationer har det tufft under coronapandemin. Från universitetet har vi valt att stötta nationerna ekonomiskt så att de kan fortsätta sitt arbete, säger rektor Torbjörn von Schantz.

– Det är också en mycket fin gest från Sparbanksstiftelsen Finn att stötta studentlivet på det sätt som de nu gör. Det kommer att betyda mycket för hela studentlivet men också för enskilda studenter, fortsätter han.

Nationslivet viktigt

Ungefär samtidigt uppmärksammades Sparbanksstiftelsen Finn på nationernas prekära situation. Stiftelsens ledning samlades och enades i att göra en kompletterande donation om en miljon kronor. Stiftelsens vd Katarina Andrén kommenterar gåvan på följande vis.

– Vi kommer att få leva med coronapandemin under lång tid, och vi måste alla anpassa oss. Med denna riktade insats, i en mycket speciell tid, vill vi fördjupa Sparbanken Skånes och stiftelsens engagemang i studentstaden Lund. Nationslivet och den studiesociala miljön är enormt viktig just nu och här vill vi bidra, säger Katarina Andrén, vd för Sparbanksstiftelsen Finn.

Lättnadens suck

När nyheten blev känd att Lunds universitet och Sparbanksstiftelsen Finn ville lindra den ekonomiska utmaning som nationerna ställts inför, gick en lättnadens suck bland många nationsrepresentanter.

– Nationerna är väldigt tacksamma för donationerna från Lunds universitet och Sparbanksstiftelsen Finn. Stödet kom väldigt lägligt nu när nationerna inte kan bedriva verksamhet i samma utsträckning som de brukar. Detta mycket generösa stöd visar att det finns en stor förståelse för den viktiga roll nationerna spelar i att göra Lund till en attraktiv och trygg studentstad, säger Augusta Manninger, ordförande i kuratorskollegiet.