”Nedlagd institution ett professionellt misslyckande”

Man fotograferad stående på en viadukt. Foto
När han ser tillbaka tycker dekan Sven Lidin att han borde ha arbetat fram en snabbare lösning på konflikterna. Foto: Jan Olsson

Vid årsskiftet upphörde Institutionen för astronomi och teoretisk fysik som organisatorisk enhet. Bakgrunden är åratal av arbets­miljöproblem och konflikter. Målet är att de anställda under året får nya arbetsplatser på tre andra enheter.
– Jag kom inte i mål. Jag ville hitta en lösning i den befintliga organisationen och det lyckades jag inte med, säger Naturvetenskapliga fakultetens dekan Sven Lidin.

De flesta på den nedlagda institutionen får nya arbetsplatser på Fysiska institutionen. Övriga hamnar på Geologen samt Centrum för miljö- och klimatvetenskap (CEC).

– Det här är inte en lösning på problemen, men det ger möjligheter att jobba framåt så att vi kommer ur det här med starkare verksamheter, säger Sven Lidin.

Vad har du lärt dig?
– Jag väljer som sagt att se framåt och en sak jag har lärt mig är att människor verkligen vill hitta lösningar. Men visst, detta är ett klockrent professionellt misslyckande från min sida. Jag kom inte i mål. Det är jättetråkigt att vi inte hittade någon mindre dramatisk lösning.

Vad tar du med dig?
– Framför allt betydelsen av att ta tag i konflikter så tidigt som möjligt. Med facit i hand hade det varit bättre om vi hade påbörjat den här processen långt tidigare.

– Med det sagt måste vi följa de riktlinjer som finns för hur vi ska arbeta med sådana här frågor, det måste vi ha respekt för. Det handlar bland annat om samtal och att försöka medla, man får inte ta till storsläggan i onödan.

Hur ser du på rapporteringen kring konflikten?
– Det som inte varit så tydligt, menar jag, är att det här ytterst handlar om människor som mår mycket dåligt av den konflikt som de hamnat i. Det gäller alla och det är det mest beklagliga av allt och det som får mig att tycka att jag borde ha gått snabbare fram och genomfört den här drastiska åtgärden tidigare. För det är väldigt, väldigt illa när folk mår dåligt på jobbet.

Den beslutade omorganisationen betyder inte att konflikten med ens upphört att existera. Däremot har man kommit en bra bit på vägen att hantera problemen, menar Sven Lidin. Enligt honom konsolideras nu fysiken och verksamheter som hör samman samlas. Förutsättningarna för att bedriva framgångsrik forskning och god utbildning blir bättre.

Kan du utveckla det?
– På utbildningssidan har fysik och astronomi och teoretisk fysik haft långt drivna samarbeten inom grundutbildningen. Men samarbetena har inte alltid varit enkla efter­som det varit två institutioner med olika kultur, olika ekonomi och olika sätt att arbeta, så jag ser stora fördelar med den här lösningen.

Och på forskningssidan?
– Självklart är astronomi ett självständigt ämne, men det finns en stor närhet till fysiken. Jag har uppfattat att det inte varit någon stor forskningssamverkan, sam­tidigt finns tydliga, naturliga samarbeten och nu skapar vi möjligheter att utnyttja den kapaciteten bättre.

Vad har du fått för reaktioner?
– Både oro och lättnad. En del är oroliga för vad detta betyder för dem, men jag har också fått positiva signaler om att detta kan bli en nystart.

Bakgrund

De senaste tio åren har medarbetare vid Institutionen för astronomi och teoretisk fysik vid olika tillfällen anmält att de utsatts för mobbning och kränkande sär­behandling.

Våren 2020 visade en arbetsmiljö­undersökning på omfattande problem vid institutionen. Bland annat pekade undersökningen på en informell destruktiv ledning.

Nya anmälningar om trakasserier lämnades in och huvudskyddsombudet begärde arbetsmiljöåtgärd. En åtgärdsplan presenterades i december 2020. Under 2021 uppmärksammade tidskriften Nature arbetssituationen på institutionen. Vintern 2021 avsatte dekanen institutionsstyrelsen och rektor utsåg ny prefekt.

Hösten 2022 beslutade fakultetsstyrelsen att avveckla institutionen. Personalen har fått ny organisatorisk placering på tre andra enheter från och med 1 januari 2023.