Nu ska Petriplatsen rustas upp

Man med mössa och glasögon fotograferad i en park. Foto.
Förre rektorn ­Göran Bexell har fått uppdraget att leda arbetet med förnýelsen av Petri­platsen – en yta som donerades till universitetet på 1800-talet. Foto: Jan Olsson

Många har gått där eller suttit ner och ätit en Widerbergare. Färre vet vad den lilla parken heter och förmodligen är det bara en liten klick som känner till att universitetet äger den. Nu är det dags att förnya den lilla oasen i korsningen Bred­gatan–Sankt Petri kyrkogata, men det gäller att gå varsamt fram för här ligger människor begravda.

Universitetet har beslutat att rusta upp Petriplatsen intill Stadsbiblioteket. Platsen är inte stor. Den som stegar upp den lär hamna runt 2000 kvadratmeter, men det är kvadratmeter som dryper av historia. Göran Bexell, rektor från 2003 till 2008, har fått uppdraget att driva frågan om Petriplatsen.

Gravar måste fredas

– Vi ska skapa en plats som bjuder in människor. Det ska finnas utrymme för liv och rörelse, men det ska också vara en plats för stillhet. Det ska bli fler sittplatser, bättre belysning och vi måste se över gångarna och växtligheten. Det här trädet måste vi ta ner till exempel, säger han och pekar på ett träd utmed Bredgatan vars hängande grenar har lagt beslag på en rejäl bit av den omgivande marken.

Däremot kommer det inte att bli någon som helst kommersiell verksamhet i parken. Anledningen är donationsvillkoren från 1800-talet när fabrikör J P Borg donerade Petriplatsen till universitetet. Hans hustrus grav och övriga gravar måste lämnas i fred, ingen kommers på kyrkogården, krävde J P Borg, som istället skänkte nuvarande Mårtenstorget till staden Lund som en plats för torghandel.

Kyrka på 1100-talet

Petriplatsens historia sträcker sig tillbaka till slutet av 1100-talet då det byggdes en kyrka på platsen. Kyrkan revs i samband med reformationen på 1500-talet, men än idag går det att se var den stod. Gatstenar i gångar och gräsmatta vid Linnéstatyn markerar var kyrkan låg. Långt efter att den rivits fortsatte Petriplatsen att fungera som kyrkogård. Den sista begravningen ägde rum 1816, samma år som Norra kyrkogården togs i bruk.

Det är inte bestämt när uppfräschningen av Petriplatsen inleds. Mycket hänger på när upphandlingen är avslutad.

– Men jag hoppas det blir i vår, säger Göran Bexell.

Fotnot: Den som vill läsa mer om Petriplatsens historia hittar information på Kulturportal Lund.