Ny karriärportal ska hjälpa studenterna framåt

En ny digital karriär­portal hjälper studenterna på Samhällsvetenskapliga fakulteten att navigera i det kommande arbetslivet. Initiativet har varit efterfrågat hos studenterna.

Att hjälpa studenter att förstå och kunna beskriva sina kompetenser gentemot en arbetsgivare är ett av syftena med karriärportalen som introducerades för ungefär ett halvår sedan.

– Ibland har våra studenter svårt att formulera vad de har lärt sig och veta hur man presenterar det för en arbetsgivare, säger Anna Hjalmers Mattsson.

Efterfrågat bland studenterna

Hon är studie- och karriärvägledare vid Institutionen för psykologi och har ett tvåårigt uppdrag att samordna frågorna som kretsar kring studenternas framtida karriärer. Karriärportalen utgår från en modell som kallas ”inåt-utåt-framåt”. ­Studenterna kan där genom olika övningar utforska sina egna egenskaper och värderingar, hur arbetsmarknaden ser ut och strategier för att ta sig ut i yrkeslivet.

– Att få hjälp med att förstå hur ens kunskaper från utbildningen kan tillämpas i arbetslivet har varit väldigt efterfrågat av studenterna.

Karriärvägledning allt viktigare

Hittills har karriärportalen varit en framgång med många registrerade studenter. Anna Hjalmers Mattsson märker också ett ökat engagemang hos fakultetens studievägledare.

– Jag upplever att fler får upp ögonen för att vi behöver integrera karriärvägledning i vårt uppdrag. Så det ger verkligen ringar på vattnet.

Karriärportalen är placerad i Canvas och alla studenter på fakulteten kan ta del av den.