Ny superdator ska kunna användas av fler

Porträttfoto på två män. Foto
Den nya superdatorn Cosmos är snart på plats. Mer kraftfull och långt mer användarvänlig än föregångaren, enligt Anders Follin och Jonas Lindemann. Foto: Privat

Universitetet får inom kort en ny superdator, ­Cosmos. Jämfört med den nuvarande superdatorn Aurora har Cosmos fyra gånger så stor beräkningskraft och fyra gånger mer minne.

Ett uttalat mål är att långt fler forskare än tidigare ska kunna dra nytta av kraften i den nya superdatorn, som kostar 20 miljoner kronor och kommer att finnas i universitetets serverhall. Cosmos har anpassats för LU:s behov.

Anders Follin är biträdande ­föreståndare och teknisk chef för Centrum för tekniska och vetenskapliga beräkningar vid Lunds universitet, LUNARC. Enligt honom har riktigt kraftfulla datorer historiskt varit komplicerade att använda, men det har blivit betydligt lättare.

Vill avdramatisera användandet

– Med Cosmos fokuserar vi väldigt ­mycket på användarvänlighet. Många forskare, oberoende av bakgrund och kunskap inom vårt område, kan ha nytta av Cosmos, säger Anders Follin.

– Det är viktigt att vi inte enbart till­godoser behoven hos dem som redan är på banan, utan bygger underifrån också. Dagens nya användare med relativt ­enkla behov kommer att vara morgon­dagens stor­användare. En superdator är inget att vara rädd för och vi vill avdramatisera ­användandet. Cosmos kommer att vara lika användarvänlig som forskarens egen laptop eller bordsdator med stöd för såväl beräkning som visualisering.

Vanliga datorer klarar inte av det superdatorer kan göra. Dels beroende på tids­åtgången, dels på grund av att vanliga ­datorer saknar den minneskapacitet som krävs för att analysera stora mängder data. Några exempel på beräkningar som görs på LUNARC redan idag är flödessimuleringar av vindkraftverk, beräkningar av kemiska förlopp på atom- och molekylnivå och analyser av hur olika material beter sig.

Till nytta för alla

Men det är inte bara teknologer, naturvetare och medicinare som har nytta av beräkningskraften i en superdator. Alla användare med stora mängder data kommer att ha nytta av Cosmos, menar LUNARC:s föreståndare Jonas Lindemann. Inom humaniora kan det exempelvis vara arkeologer och textanalytiker.

Enligt honom är Cosmos dessutom mer mångfacetterad än föregångaren Aurora.

– Nu kommer vi att kunna erbjuda användarna på LU en separat resurs, Cosmos-Sens, för att utföra beräkningar på känsliga data där det ställs höga krav på säkerhet, berättar han.

Cosmos finansieras av de naturvetenskapliga, tekniska, medicinska, humanistiska och teologiska fakulteterna, men är öppen för alla användare på LU.

LUNARC

Centrum för vetenskapliga och tekniska beräkningar vid Lunds universitet, LUNARC, tillhanda­håller resurser och expertkompetens inom områdena högpresterande beräkning, lagring och visualisering.

LUNARC tillhör Swedish National Infrastructure for Computing, SNIC, och är ett av sex superdatorcentrum i landet. Utöver drift av dator­systemen bedrivs utvecklingsprojekt tillsammans med forskargrupper vid främst Lunds universitet samt utbildning för doktorander och postdoktorer. Resurserna är gratis att använda för svenska akademiska forskare.
Källa: LUNARC

Om LUM

Lunds universitets magasin LUM utkom första gången 1968. Den tryckta tidningen utkommer idag med 6 nummer per år och når samtliga anställda. Jan Olsson är redaktör och Eva Johannesson är ansvarig utgivare.

Kontakta LUM:s redaktion

LUM in English