Nya samarbeten i fokus för Historiska museets nya chef

Porträttbild på arkeologen Christian Mühlenbock. I bakgrunden utsikt över Rom.
Christian Mühlenbock, ny föreståndare för Historiska museet. Foto: Privat

I december tillträder Christian Mühlenbock, arkeolog och forskare, tjänsten som föreståndare för Historiska museet. Han ser fram emot att utveckla verksamheten och samtidigt värna de gamla traditionerna.

Vad har du för visioner för Historiska museet?

– Det är ett museum med långa och fina traditioner. Det vill jag utgå ifrån och sedan ta verksamheten in i framtiden. Att museet är en del av universitetet är den stora styrkan. Det gör att infra­strukturen och forskningen finns nära och jag vill på sikt vidga museets samarbeten med andra delar av universitetet. Dessutom vill jag skynda på digitaliseringen av samlingarna.

Vad var det med jobbet som lockade?

– Först och främst att det är ett fantastiskt museum med fantastiska samlingar, det är en verksamhet som jag beundrar och har följt lite på avstånd. Den bottnar tydligt i vetenskapen, men den förs fram på ett modigt och dynamiskt sätt. Sedan ska det också bli otroligt spännande att prova något nytt. Jag har aldrig arbetat permanent i Skåne tidigare.

Blir det en flytt ner från Göteborg?

– Ja, på sikt. Hela familjen följer med ner. Jag har tidigare testat att veckopendla i flera år och man orkar det ett tag, men inte i längden.

Vilka tidigare erfarenheter kommer du att ha nytta av i ditt nya jobb?

– Jag har en ganska brokig bakgrund inom arkeologi och en del av de tidsperioder jag jobbat med, som medeltiden och antiken, finns representerade på museet.

– Att jag har både forskarbakgrund och museierfarenhet, från bland annat Medel­havsmuseet och Lödöse museum, gör att jag har förståelse för båda delar. Och så har jag jobbat med ledarskap i över tjugo år, jag har gått på mina minor och lärt av mina misstag. Det tror jag är värdefullt.

Hur är du som chef?

– Jag strävar efter ett arbetsklimat byggt på tillit. I alla verksamheter dyker det förr eller senare upp saker som strular, och i de fallen behöver man känna varandra så pass bra och känna ömsesidig respekt så att man hjälps åt och stöttar varandra. Det är viktigt att man som medarbetare får växa och utvecklas i sitt dagliga arbete.

Hur kommer man att märka att du är ny föreståndare för Historiska museet?

– Vi har ett stort publikt uppdrag och det innebär att synas och höras och visa upp museets verksamhet utåt samt bistå med all den kunskap som finns hos medarbetarna. På sikt hoppas jag att vi kan inleda flera nya samarbeten, både med civilsamhället och internt.

Vad har du för relation till Lund sedan tidigare?

– Jag har jobbat en sommar på ett projekt i Örja. Då bodde jag i Lund och fick möjlighet att upptäcka staden. Det var en jättevacker sommar, jag minns att jag åkte till Lomma och badade. Jag har bara soliga fina minnen. När jag kom till första intervjun för den här tjänsten hade magnolian precis slagit ut, det var som en sagodröm. Realiteten smyger sig säkert på förr eller senare, men jag tillåter mig vara i den där känslan ett tag till.