Nytt nätverk bildat om det moderna Europa och dess historia

Karta över Europa. Foto.
Foto: Elena Elisseeva/Mostphotos

Det nybildade mång­vetenskapliga forskningsnät­verket Centrum för moderna ­europeiska studier (CEMES) kommer att stimulera och stödja forskning och utbildning om Europas historia och nutid.

EMES samlar forskare från olika discipliner från de tre partneruniversiteten – HT-fakulteterna vid Lunds universitet, fakulteten för kultur och samhälle vid Malmö universitet och den humanistiska fakulteten och den teologiska fakulteten på Köpenhamns universitet. Universiteten, som sedan tidigare har flera utbyten och samarbetsprojekt, får nu en väg till ett tätare samarbete.

Målet för CEMES är att främja och stödja samarbete över Öresund inom forskning om de utmaningar som det moderna Europa står inför i en alltmer globaliserad värld. Nätverket skall göra en kraftansamling för att utveckla forskning om de senaste århundradenas politiska, kulturella och intellektuella omvandling av Europa och dess relationer till andra delar i världen. Frågor som inkluderar historia, kultur, media, internationella relationer, religioner, filosofi, konst och litteratur.

Huvudambitionen bakom centrumet är att föra samman forskningen inom humaniora