Nytt program ska hindra känsligt material att hamna i fel händer

porträtt av man. Foto.
Sven Lidin tycker att lagtexten om PDA är otydlig kring vilka utländska personer man inte får sprida viss kunskap till. Foto: Johan Joelsson

Anställda på universitetet hanterar ibland farliga produkter och känslig teknik. Risken för att ämnena och tekniken hamnar i orätta händer minimeras genom ett nytt exportkontrollprogram.

Det är främst verksamheter inom teknik, naturvetenskap och medicin som hanterar den här typen av ämnen. Sven Lidin, dekan vid Naturvetenskapliga fakulteten, pekar på svåra gränsdragningar som måste göras.

– Det är ganska enkelt att avgöra vilka produkter och ämnen som kan vara farliga om de hamnar i orätta händer. Det svåra är hur vi ska undvika spridning av känslig teknologi och kunskap.

Tillsynsbesök

Det var för snart tre år sedan som Inspektionen för strategiska produkter (ISP) genomförde ett tillsynsbesök vid LU. Den sammantagna bedömningen var att universitetet behövde skapa nya funktioner för att leva upp till såväl nationella regler som EU-regler kring export av produkter med dubbla användningsområden (PDA).

– Inspektionen 2019 visade på dålig medvetenhet och bristande rutiner kring PDA. Det är det som universitetet åtgärdar genom det nya exportkontrollprogrammet, säger Robert Collin, säkerhetssamordnare för exportkontrollen.

Syftet med exportkontrollprogrammet är att skapa en organisation med tydliga rutiner, roller och ansvarsfördelning, så att regelverket efterlevs. På så vis ska universitetet så långt det är möjligt försvåra att känslig teknik och vissa produkter och ämnen hamnar i fel händer och används i framställningen av krigsmateriel, exempelvis kärnvapen och andra massförstörelsevapen. Robert Collin betonar att det inte finns några indikationer på att sådan export förekommit. Inte nu och inte tidigare år.

Oklart med utpekade länder

I den svenska lagtexten kring PDA pekas vissa länder ut. Dit får det inte ske någon spridning och viss kunskap får inte förmedlas till personer därifrån. Oklart och otydligt, anser Sven Lidin.

– Vilka är dessa personer? Är det meningen att vi ska göra bakgrundskontroll på studenter och doktorander som kommer därifrån?

På grundkursnivå är problemet obefintligt, menar han. Där handlar det i stort sett enbart om att förmedla kunskap som vem som helst ändå kan läsa sig till. På doktorandnivå är det annorlunda.

– Jag behöver få besked om vad som ska gälla. Bakgrundskontroller är inget jag vill göra, men om det ska göras så måste det ske i dialog med myndigheten, det vill säga Inspektionen för strategiska produkter.

Hur göra med bakgrundskontroller

Om det blir tal om bakgrundskontroller på doktorander och forskare från ett eller flera länder så kan det leda till frontalkrock med svensk lagstiftning.

– Vi har lagkrav på oss att förmedla kunskap till människor oavsett religion, kultur och bakgrund, säger Sven Lidin.

Arbetet med att implementera exportkontrollprogrammet pågår och diskussioner förs om hur det ska dokumenteras. Några detaljerade PDA-listor som räknar upp känsliga produkter och var de finns är det inte tal om. Den sortens listor skulle i sig vara stöldbegärliga, menar Sven Lidin.

– Om en sådan lista hamnar hos fel individ så vet den personen exakt var man ska bryta sig in för att stjäla PDA.

Fotnot. Att en produkt kan användas i både civilt och militärt syfte innebär inte totalt exportförbud. För att exportera en sådan produkt krävs dock tillstånd av Inspektionen för strategiska produkter (ISP).