Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Nytt sätt att arbeta internationellt

Jordklot. Foto.
Foto: Henrik Lehnerer/Mostphotos

Universitetet förändrar sitt internationella arbete. Syftet är att stärka och utveckla det internationella genomslaget inom allt från forskning och utbildning till samverkan och innovation och att snabbt kunna agera när omvärlden kräver det.

Arbetssättet blir ett annat jämfört med tidigare genom att så kallade färdplaner för olika områden i världen tagits fram. Färdplanerna är inte statiska utan ses över regelbundet och revideras. Färdplaner finns för: Afrika, Asien, Europa, Latinamerika, Nordamerika, Oceanien samt Mellanöstern och Nordafrika.

För Nordamerika nämns bland annat att LU vill utveckla studentmobilitetsavtal med högt rankade universitet på främst USA:s östkust och att man vill fördjupa samarbetet med ankaruniversitet i USA och Kanada.

Färdplanen för Asien innehåller bland annat en punkt om att LU ska se över befintliga utbildningsavtal och avsluta samarbeten som inte fungerar. Samtidigt ska man stärka samarbeten med högt rankade universitet och vissa nätverkspartner.

Arbetet med färdplanerna baseras på en analys av omvärlden och innehåller prioriterade aktiviteter som är anpassade efter de olika geografiska områdena. Det nya arbetssättet har döpts till Globalt dynamiskt engagemang, GDE. Arbetet bygger på grundpelarna demokrati, akademisk frihet och ansvarstagande.

Mer information om GDE och de olika färdplanerna finns på Medarbetarwebben.

Intresserad av forskning och samhälle?
Prenumerera på Apropå!

I nyhetsbrevet Apropå varvas senaste nytt från Lunds universitet med kommentarer till aktuella samhällshändelser från några av våra 5000 forskare.