På Skissernas Museum är konsten läromedel för alla

Exteriörbild av Skissernas museum i Lund.
På Skissernas Museum jobbar man med obejktbaserad inlärning. Foto: Johan Persson

Hur kan ett konstföremål öka kunskaperna i ett ämne som juridik eller historia?
På Skissernas Museum får studenter ta del av det genom så kallat objektbaserat lärande, OBL.

När Karin Annebäck, koordinator för värdskap och förmedling på Skissernas Museum, ska berätta om hur hon och hennes kollegor arbetar med objektbaserat lärande blir hon ivrig. Det här är hennes hjärtefråga och hon vill gärna nå ut till så många som möjligt.

– Vi har arbetat med OBL i ungefär två år. De lärare och studenter vi hittills har samarbetat med är väldigt taggade, men jag vill att fler ska hitta till oss. Ibland kan det vara svårt att se vilken skatt vi faktiskt har här på hemmaplan – en helt unik konstsamling med verk från mängder av världsberömda konstnärer, säger hon.

35 000 verk blir studiematerial

Enkelt förklarat handlar OBL om att använda objekt, i det här fallet konstföremål ur Skissernas stora samling som omfattar 35 000 verk, som studiematerial. Karin Annebäck förklarar att man kan använda före­målen som en språngbräda för att lära sig mer om det egna ämnet.

– Juridikstudenterna har till exempel fått utgå från våra föremål för att studera immaterialrätt. Studenter från historiska institutionen har arbetat med tillämpad historiedidaktik genom att skriva textplakat till våra modeller.

Lunds universitet är banbrytande

OBL är en internationellt etablerad undervisningsmetod som används på bland annat Harvard och Oxford, men Karin Annebäck säger att sättet det används här i Lund är unikt.

– Vi är faktiskt lite banbrytande i det att vi arbetar så tvärvetenskapligt med OBL. Det är en metod som fungerar inom alla ämnesområden – medicinstudenter kan öva på att beskriva abstrakta saker, studenter inom naturvetenskap och teknik får träna på vetenskapsförmedling och språkstudenter kan ta del av vår samling av fransk eller mexikansk konst. Bara fantasin sätter gränsen.

Bidrar till pedagogisk utveckling

Karin Annebäck är övertygad om att metoden har positiva effekter för studenterna, som uppskattar att få komma ur den traditionella undervisningsmiljön. För universitetets del bidrar OBL till den högskolepedagogiska utvecklingen, menar Karin Annebäck.

– Det finns en rapport från 2019 om behovet av nya undervisningsformer vid dagens högskolor. Även om OBL inte är det enda svaret, kan vi använda det för att utveckla det pedagogiska arbetet vid LU. När vi har fått i gång det ordentligt här tror jag att vi kan sprida det till de övriga LUKOM-verksamheterna.