Pandemin tvingade LU Konferens att bredda verksamheten

Stor, röd tegelbyggnad med många fönster. Foto.
LU Konferens håller bland annat i verksamheten i Gamla Biskopshuset. Foto: Charlotte Carlberg Bärg

Under några dagar i mars 2020 strömmade avbokningarna in till LU Konferens och halva årsomsättningen försvann i ett nafs. Sedan vände det och idag har verksamheten breddats och vilar på tre ben istället för ett.

Fem miljoner kronor gick upp i rök för LU Konferens när pandemin slog till för drygt två år sedan.

Nästan samtidigt som alla avbokningar droppade in kom det förfrågningar om hybridmöten, inte minst hybriddisputationer. Under 2020 hjälpte LU Konferens till med att anordna 80 hybriddisputationer. I fjol blev det 52.

RQ20-möte blev kraftprovet

Den allra första var på Medicinska fakulteten på SUS i Malmö den 18 mars 2020, minns Richard Gray, samordnare på LU Konferens och spindeln i nätet vad gäller tekniska lösningar.

– Det var som en upplevelse på Nasa. Det var en helt ny digital värld som vi klev in i. Vissa av oss visste knappt hur en disputation går till och vi hade aldrig tidigare anordnat en hybriddisputation, berättar han.

I maj 2020 ställdes LU Konferens inför kraftprovet att ställa om ett flerdagars RQ20-möte med 200 panellister och 700 andra deltagare från fysiskt till digitalt.

– Vi hade bokat hotellrum, salar, middagar, ordnat utflykter och en massa annat och där stod vi och tänkte hur fasen vi skulle kunna göra om den jätteövningen till ett digitalt möte, men vi fixade det, berättar avdelningschefen Eva Wendel.

Tufft men kul

Både hon och Richard Gray beskriver de två åren som gått som tuffa men roliga. Fram till pandemin jobbade LU Konferens i stort sett enbart med fysiska möten plus lite film och streaming. Då vilade verksamheten på ett ben. Idag är det tre: fysiska möten, hybrid- och digitala möten samt deltagarhantering.

Det sistnämnda, deltagarhanteringen, handlar om allt som görs före, under och efter ett evenemang. Till exempel avgiftshantering, hjälpa till att få in abstracts, sköta betalningar, utflykter och medföljar­program. LU Konferens håller på att utveckla dessa och flera andra delar.

"Kallats hutlöst dyra"

LU Konferens finansierar sig själv. De har ofta kritiserats för att vara dyra. Riktigt dyra. Kritiken har inte gått obemärkt förbi.

– Jag vet, vi har till och med kallats hutlöst dyra. Vi diskuterar ofta finansieringen och jag både hoppas och tror att vi kan komma bort ifrån att helt finansiera oss själva genom köp och sälj, men då måste pengarna komma någon annanstans ifrån och där är vi inte än, säger Eva Wendel.