Pensionsunderskottet i balans

Ökade pensionskostnader har under en tid varit en av universitetets ekonomiska hotbilder. Men nu har de stabiliserats.
– De har slutat öka och vi har en årlig balans på verksam­hetens avsättningar och fakturorna från SPV, säger Karin Ekborg-Persson, biträdande förvaltningschef.

Låga räntor har drabbat pensionsfonderna. Men den månatliga fakturan från Statens tjänstepensionsverk, SPV, tar ingen hänsyn till ränteläget.
– En stor del av våra pensioner är förmånsbestämda och om räntan är låg måste arbetsgivaren betala högre premier till SPV, förklarar Karin Ekborg-Persson.

De ökade kostnaderna för pensioner måste kompenseras genom högre löne­bikostnad och det har ökat kostnaden för alla verksam­heter inom universitetet. Sedan 2014 har lönebikostnaden ökat med åtta procent.
– Men vi är inte ensamma om dessa kostnadsökningar, det drabbar alla läro­säten säger Karin Ekborg-Persson och hänvisar bland annat till Chalmers och SLU som gjort särskilda utredningar kring hur man ska lösa det.

Lunds universitet har fortfarande ett upparbetat centralt underskott för pensioner, men är nu i årlig balans.
– Det känns i alla fall bra, säger Karin Ekborg-Persson.