– För gasreglaget från dig så sticker vi.
VR-glasögonen är på plats. Jag sitter i en virtuell cockpit med vänsterhanden på ett riktigt gasreglage och högerhanden på en joystick. Motorbullret ökar. Startbanan försvinner och en barriär av träd närmar sig.
– Dra joysticken mot dig så lyfter du, instruerar Rikard Tyllström.
Och lyfter gör vi. Någon sekund senare är planet flera hundra meter upp i luften. Med hjälp av joysticken planar jag ut. Tittar ner och ser för mig obegripliga mätinstrument och paneler inne i cockpiten. En blick ut genom den overkligt verkliga rutan och till vänster en liten stad, till höger fält och träd.
Sen bär det utför! Uppmärksamheten måste ha brustit för ett ögonblick. Strax innan planet störtar i marken tar Rikard Tyllström över och fjärrstyr min virtuella upplevelse. Efter en kort stunds flygning upp och ner på låg höjd bryter han förevisningen. När jag tar av mig glasögonen sipprar kallsvetten fram i pannan.
– Vet du vilket plan du flög? frågar han.
– Inte en aning.
– Jas 39 Gripen.
Snart VR-teknik i pilotutbildning
Fortfarande är VR-glasögonen på labb-stadiet, men Rikard Tyllström bedömer att de är en del av utbildningarna till drönarpilot framåt sommaren och att trafikpilotstudenterna kommer att använda tekniken inom några år.
– Vi tar emot cirka 150 studenter det kommande året. Genom att använda VR-glasögon kan studenterna träna oavsett årstid och vi kan anpassa utbildningen till varje individ på ett annat sätt än idag, säger han.
Ett exempel på individanpassad utbildning är att läraren kan följa studentens ögonrörelser under övningarna. På så vis får läraren en analys av vilka instrument som studenten inte har använt.
– Då kan vi gå in och berätta hur studenten borde ha gjort enligt de standardiserade procedurer som finns, säger Rikard Tyllström.
Rejält tekniksprång
Det första certifikatet för att få till-godo-räkna sig flygtid med VR-glasögon gavs av Europeiska byrån för luftfartssäkerhet under 2021. Det möjliggör ett rejält tekniksprång. Pappersmodeller av instrument-paneler som på gott och ont kräver en hög abstraktionsnivå har varit vardag i utbildningen. Nu kan de kompletteras med virtuell verklighet där studenten bland annat kan öva interaktiva nödscenarier tills de sitter i ryggmärgen.
VR-glasögonen öppnar möjligheter som varit svåra att ens drömma om. Ena stunden kan studenten öva på undanmanövrar för att undvika kollision, för att sedan genomföra en testflygning med ett flygplan eller drönare som inte ens finns annat än på ritbordet. Med ett knapptryck på sin dator kan läraren ändra förutsättningarna. Ett kraftigt väderomslag, nya instruktioner från flygledningen eller ett kritiskt systemfel.
– Med hjälp av VR kan vi ge alla blivande fjärrpiloter samma förutsättningar och möjlighet att öva under identiska scenarier, säger Rikard Tyllström.
Men det är inte bara studenter och lärare som kommer att ha nytta av den nya tekniken. Även teknikernas arbete kan underlättas när de genomför underhåll och mekar med flygplanen i hangaren. Med hjälp av ett par digitala glasögon där de ser den verkliga motorn och kan meka kan de samtidigt få detaljerad information om motorn och en åtgärdslista projicerad framför sig.
Fotnot: I höstas blev Trafikflyghögskolan i Ljungbyhed Europas första auktoriserade skola för obemannade luftfartygssystem, ofta kallade drönare.
Läs mer om Trafikflyghögskolan i Ljungbyhed.