Samhällsvetare hjälper regeringen

porträttfoto på en man. foto
Christofer Edling. Foto: Kennet Ruona

Christofer Edling, professor i sociologi och dekan vid Samhällsvetenskapliga fakulteten, är en av femton experter som ska hjälpa och vägleda regeringen i forskningsfrågor.

De femton experterna har hämtats från såväl akademin som företag och stiftelser. De ska bland annat agera rådgivare till regeringen när en ny forsknings- och innovationspolitisk proposition tas fram. Propositionen ska presenteras för riksdagen i slutet av nästa år.

Målet: ledande inom forskning

– Det blir intressant att arbeta i en grupp med så bred kompetens. Vi är, som det heter, utsedda på personliga meriter och min ambition är att dels representera den samhällsvetenskapliga forskningen, dels driva frågor om forskningens kvalitet och genomslag, säger Christofer Edling.

Regeringens uttalade mål är att Sverige ska vara en ledande forskningsnation i världen och att innovation, excellens och spetsforskning går hand i hand med att skapa nya jobb. Bland de områden som regeringen anser särskilt viktiga finns AI, life ­science och den gröna omställningen.

Forskningsberedningen leds av utbildningsminister Mats Persson. Beredningens förordnande löper över drygt ett år, från den 1 september i år till och med den sista september 2024.

Kritiserar indraget stöd

I somras fick Mats Persson och regeringen hård kritik för beslutet att skrota stödet på 180 miljoner kronor till utvecklingsforskning. Beslutet drabbar bland annat forskning och utbildningar inom områden som fattigdomsbekämpning och hållbar utveckling i utvecklingsländer. Christofer Edling var – och är – en av många kritiker.

– Min välvilliga tolkning är att det olyckliga beslutet snarare bottnar i dåligt samband mellan departementen och mellan regeringen och Vetenskapsrådet än i ren ignorans, säger han.