Skriv begripligt – spara pengar

Kvinna fotograferad framför ett buskage. Foto
Språkkonsulten Emelie Malmborg arbetar med att göra HR-informationen på webben mer begriplig. Foto: Sandra Malmborg

När myndigheter informerar, oavsett om det är internt eller externt, borde det vara en självklarhet att alla förstår informationen, men så är det inte.

För språkkonsulten Emelie Malmborg handlar klarspråk om demokrati.

– Tyvärr tror jag att klarspråk generellt inte är särskilt högt prioriterat i samhället. Jag tycker det borde ingå i alla utbildningar, säger hon.

Otydlighet kostar

Om fler visste vad otydliga texter och budskap kostar i form av tidsspillan och merarbete skulle klarspråk sannolikt prioriteras högre. Till exempel har Riksdagsförvaltningen i sitt klarspråksprojekt beräknat att otydliga texter leder till en merkostnad på 2,4 miljoner kronor varje år.

Emelie Malmborg tog examen på Språkkonsultprogrammet i våras. Efter det har hon valt att lägga till en praktiktermin. Praktiken ägnar hon åt att göra HR-webben och HR:s sidor på Medarbetarwebben tydligare och enklare att förstå. Plus ett par sidoprojekt, bland annat ett där hon skapar en sida om klarspråk på Medarbetarwebben och vad man som skribent bör tänka på.

Göra det enkelt

För långa stycken, för långa meningar, brist på mellanrubriker, otydliga mellanrubriker, tendenser att placera det viktigaste sist – allt bidrar till otydlighet och gör texter svårare att förstå.

– Ofta handlar det om att dela upp texten och skapa en tydlig röd tråd. Man behöver inte berätta all bakgrund innan man kommer fram till det man egentligen vill säga.

Medarbetarwebbens sida om friskvårdsbidrag och hur anställda söker bidraget är ett exempel som blivit tydligare och mer lättförståeligt i höst. När Emelie Malmborg började jobba med webbsidan var det strukturen och dispositionen hon slogs av, eller snarare bristen på struktur och disposition.

Tydlighet för läsaren

Hon beskriver det som att olika information fanns på olika ställen. På webbsidan stod en del, men på webbsidan fanns också en guide i pdf-format. Mycket i guiden var upprepningar, men lite var nytt.

– Sådant skapar konkurrens mellan webbsidan och pdf:en. Som läsare blir man osäker och vet inte om det räcker att läsa antingen webbsidan eller pdf:en eller om man måste läsa båda.

Eftersom hela processen att söka friskvårdsbidrag var lite otydlig så skapade hon en steg-för-steg-lista och flyttade över den extra information som fanns på pdf:en till webbsidan. Sedan togs pdf:en bort.

– Det var bra på ett annat sätt också, ur tillgänglighetsperspektiv vill vi helst undvika pdf:er på webbsidorna.

Tips för tydliga texter

• Variera meningslängden och skriv korta stycken.
  • Använd tydliga mellanrubriker och enkla ord.
  • Skriv det som mottagaren behöver veta, inte mer.
  • Berätta det viktigaste först.
  • Tänk på röda tråden, undvik sidospår.

Dyrt att skriva otydligt

Följande räkneexempel är hämtat från Institutet för språk och folkminnen, Isof.
En organisation får 300 texter att läsa per år. Texterna läses av 80 personer i 15 minuter i genomsnitt. Det blir sammanlagt 6000 timmar per år. Om texterna förbättras och lästiden kortas till i snitt 10 minuter per text, blir det i stället 4000 timmar per år.
Sparad lästid: 2000 timmar = 50 arbetsveckor.
Den som vill räkna om tidsvinsten till pengar kan multiplicera antalet timmar med en genomsnittlig timkostnad för personalen.
Källa: Institutet för språk och folkminnen, Isof

Om LUM

Lunds universitets magasin LUM utkom första gången 1968. Den tryckta tidningen utkommer idag med 6 nummer per år och når samtliga anställda. Jan Olsson är redaktör och Eva Johannesson är ansvarig utgivare.

Kontakta LUM:s redaktion

LUM in English