Närmare 2000 studenter och doktorander svarade våren 2021 på frågor om hur de tror att utbildningen kommer att vara 2050 – vilka kunskapsbehov kommer att finnas och vilka samhällsutmaningar kommer vi att ha? Nu har enkätsvaren sammanställts i en rapport.
LU Futura bakom studien
Viktigast, tror studenterna, är att ha kunskap om AI, om hållbar produktion och logistik samt om miljövetenskap. Minst vikt tror man kommer att fästas vid konstnärlig verksamhet, jämställdhet och mångfald samt kunskap om ekonomiska system.
– Reflektioner om framtiden brukar ofta i själva verket handla om nutiden, säger Linnea Karlsson, nybakad masterstudent som tillsammans med Martin Hansen och Knut Deppert med flera inom tankesmedjan LU Futura har gjort enkätstudien.
Den i särklass största samhällsutmaningen år 2050 kommer enligt studenterna att vara klimatförändringarna. Det uppgav hela 85 procent av de tillfrågade. Den minst pockande av de elva samhällsutmaningar som studenterna hade att välja bland var hotet om militära konflikter. Endast 23 procent klassade den som mycket viktig.
– Hade enkäten skickats ut efter Rysslands invasion av Ukraina hade svaren kanske sett annorlunda ut. Men å andra sidan ansågs inte pandemier bli ett särskilt stort problem år 2050, trots att enkäten gick ut mitt under coronan, säger Knut Deppert.
Mer digital undervisning
Enkäten inkluderade också ett avsnitt om framtidens undervisningsformer. Föga förvånande förväntar sig studenterna mer digital undervisning i framtiden, men också mer studentledd sådan och undervisning i form av workshoppar och casemetodik.
Respondenterna fick genom enkäten också möjlighet att uttala sig om vad Lunds universitet kan förändra i sina utbildningar för att bättre rusta studenterna för framtidens utmaningar. Sammanfattningsvis efterlystes en mer ”samhällstillvänd” utbildning, gärna i form av fler externa gästlärare, temadagar och hjälp med att förstå hur teoretiska kompetenser som lärs ut kan användas för att lösa samhällsproblem.
Hälften ser ljust på framtiden
På en fråga om synen på framtiden i allmänhet framkom att över hälften av studenterna ser ljust på den. Vad gällde den egna framtiden tyckte studenterna att tiden på universitetet hade påverkat dem positivt. Men när det gäller universitetstidens påverkan på bilden av samhällets framtid var den mer kluven.
– Vissa menade att den ökade kunskapen om samhällsproblem som de fått genom sin utbildning gjort dem mer pessimistiska, medan andra blivit positivt överraskade efter att ha fått insikt i hur mycket som faktiskt görs för att lösa problemen, säger Martin Hansen.