Symaskiner hjälpte Edina

Porträttbild på Edina Voloder i Botaniska trädgården.
Att skapa kläder ger Edina Voloder en frihetskänsla. För dagen är hon klädd i en kimono, designad och sydd av henne själv. Foto: Minna Wallén-Widung

När pandemin slog till vände sig Edina Voloder till sy­maskinen. Att skapa egna kläder växte till en ­passion och i dag har hon sytt över 200 plagg. Men under många år vågade hon inte utforska intresset.

Som mest har Edina Voloder, till vardags webbredaktör vid Lunds universitet, haft fem symaskiner hemma och under en period sydde hon sina två barns alla kläder. I dag har hon sålt fyra av maskinerna och producerar inte i samma takt som tidigare. Men varje gång hon tar fram sina tyger och sitt skissblock känns det som en högtidsstund.

– Att sy gör mig lycklig, lugn och fri. Jag kan koppla bort jobb och vardag och bara vara i en bubbla, säger hon.

Tristessen väckte intresset

Passionen för sömnad väcktes under pandemin. Edina Voloder var gravid med sitt andra barn när coronaviruset satte skräck i en hel värld. Hon jobbade då som undersköterska, ett jobb som ansågs riskfyllt för en gravid person och hon tillbringade därför större delen av graviditeten hemma. Efter ett tag började hon känna sig uttråkad.

– Jag gillar att ha grejer att göra och fick ett plötsligt infall att pröva att sy något. En babymössa och en filt kan ju inte vara så svårt, tänkte jag.

Kreativitetens röda tråd

Vips hade hon tillverkat bebisens hela garderob för det kommande året. Via Instagram fick hon kontakt med många likasinnade och snart började hon sy åt andra på beställning. I dag menar Edina Voloder att klädskapandet hjälpte henne under en period som stundvis var ganska tuff.

– Det här var under den värsta delen av pandemin. Man visste inte så mycket om viruset och hur det kunde påverka gravida och spädbarn. Så även om det var mysigt att förbereda inför bebisens ankomst, kände jag en viss oro, säger hon och fortsätter:

– Att sy gav mig en känsla av att göra något meningsfullt och dessutom fick jag något annat att tänka på. På ett sätt kan man säga att det blev en räddning för mig.

Har sytt över 200 plagg

Intresset för att sy har alltid funnits. Att Edina Voloder inte plockade fram symaskinen förrän i vuxen ålder beror på en bister syslöjdslärare.

– Hon sa i princip att jag saknade talang. Och det där satte sig – ända upp i vuxen ålder var jag helt säker på att jag inte kunde sy.

Men det kunde hon uppenbarligen – i dag uppskattar Edina Voloder att hon har sytt över 200 plagg. Med så mycket erfarenhet i ryggen har hon slutat följa färdiga mönster och ritar nu sina egna alster. Kreativiteten går som en röd tråd genom Edina Voloders liv, både privat och yrkesmässigt. Hon har tidigare jobbat som såväl makeupartist som frilansande skribent och grafisk formgivare.

Använder AI i jobbet

Även i sitt nuvarande jobb som webbredaktör på Sektionen kommunikation med ansvar för Medarbetarwebben och Staff Pages, ser hon till att få utlopp för sin kreativitet – bland annat som flitig användare av AI-verktyg.

– Om jag ska skriva en text kan Chat­GPT generera fram en sådan efter mina instruktioner. Det ger mig betydligt mer tid till att sedan bearbeta och slipa på budskapet, vinkla på rätt sätt och verkligen få fram det viktiga. Tack vare AI kan jag göra mitt jobb bättre.