Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Tog tåget till mötet på Mallorca

Kvinna går på en tågperrong. Foto.
Emma Kritzberg reste totalt fem dagar tur/retur till ett möte på Mallorca. Foto: Johan Persson

Emma Kritzberg tog tåget till ett möte på Mallorca. En resa som varade i 54 timmar och kostade mer än dubbelt så mycket som om hon valt att flyga till Medelhavsön på några timmar. Ändå var flyget aldrig ett alternativ. De senaste sex åren har hon varken flugit i tjänsten eller privat, ett medvetet beslut för att minimera klimat­påverkande utsläpp.

Emma Kritzberg, professor vid Biologiska institutionen, steg på tåget på Malmö central den 5 mars klockan 23.25. Efter fyra byten, en ovälkommen tågstrejk i Frankrike som innebar tolv timmar på en buss – och en avslutande tur med färja – anlände hon till Mallorca den 8 mars, klockan 06.30.

Tre dagar senare gjorde hon samma resa åt andra hållet. Den gången utan fransk tågstrejk.

Utsikt från tåg över snöigt landskap. Foto.
Snö utanför fönstret genom norra Tyskland. Foto: Emma Kritzberg

Varför tog du tåget?

– Jag bestämde mig 2017 för att inte flyga mer. Sedan dess har alternativen varit att åka tåg eller att inte åka alls. Tyvärr släpper färjan ut nästan lika mycket som flyget per passagerare och kilometer, men sträckan blev åtminstone rejält kortare på det här sättet, säger Emma Kritzberg.

Tågperrong. Foto.
Tågbyte i Karlsruhe. Foto: Emma Kritzberg

Att resan tog 48 timmar mer i varje riktning jämfört med om hon flugit var inte bortkastad tid, menar hon. För det första handlar det inte om så mycket tidsspillan. Flygresan är en sak, men det många inte tar med i beräkningen är tiden som går åt för att ta sig till flygplatsen, passera säkerhetskontrollen och sedan vänta.

– Under sådana omständigheter kan jag inte alls jobba. Jag gillar att åka tåg, jag både tänker bra och jobbar bra på tåget, även om den effektiva restiden är mycket längre.

Emma Kritzberg berättar att hon till stor del jobbade med datorn och att uppkopplingen fungerade bra under de många timmarna på tåget till Spanien.

– Jag hade dessutom skrivit ut en del dokument i förväg, mest för att jag tycker att kreativt arbete är lättare med en penna i handen än på en liten skärm.

Exteriör av tågstation. Foto.
Resans vackraste tågstation – Gare de l’Est i Paris. Foto: Emma Kritzberg

Att byta tåg ser hon inte som ett problem.

– Det är faktiskt kul med lite byten på vägen. Stationerna ligger ju inne i stadskärnor och på den här resan har jag hunnit med att promenera och äta och dricka lite goda grejer i Hamburg, Karlsruhe, Paris och Barcelona. Hur härligt som helst! Natt­tågen matchade inte färjeavgångarna något vidare, vilket gjorde att jag fick mycket tid i Barcelona. Ett cafébord i solen tycker jag är en utmärkt arbetsplats.

Utsikt från båt med land i bakgrunden. Foto.
Utsikt från färjan från Palma de Mallorca. Foto: Emma Kritzberg

Emma Kritzberg tycker inte att det finns några uppenbara nackdelar med att ta tåget utomlands, i alla fall inte för de som kan arbeta effektivt när de reser. Ska hon lyfta fram något som negativt så är det att boka utlandsbiljetter. Det är krångligt. Universitetets nuvarande avtal med resebyrån innebär en bokningsavgift för varje biljett. För resan tur och retur till Mallorca betyder det bokningsavgifter på mer än 2 000 kronor.

– Tyvärr kan det ju ses som ett incitament för medarbetare att välja flyg framför tåg när de ska resa långt. Jag bokade min resa genom Centralens resebyrå i Kalmar. De är superproffsiga och avsevärt billigare. Nästa gång bokar jag själv eftersom jag nu har koll på bästa rutten.

Att Emma Kritzberg inte deltog digitalt i mötet på Mallorca berodde på att kravet den här gången var att komma dit.

Kvinna äter glass under en palm. Foto.
Vårväder i mars kräver en glass. Foto: Emma Kritzberg

Det ­pågår en diskussion om vad som kan göras för att minska utsläppen från resor i samband med framtida möten.

– Vi kommer att lägga fram ett förslag om att klimatavtrycket för varje konferens ska beräknas. Har vi de siffrorna kan vi sedan fundera på vilka åtgärder som behövs. Kanske placera en del möten mer centralt i förhållande till var deltagarna bor, uppmuntra tågresandet, och kanske ha fler digitala möten, säger hon.

Borde fler göra som du och ta tåget?

– Det är såklart min förhoppning att fler ska ifrågasätta oreflekterat flygande och göra val som rimmar med en grön omställning. Politiker och arbetsgivare behöver ge bättre förutsättningar för en omställning, men sociala normer påverkar också, säger Emma Kritzberg.

————————————————————

Fotnot. Den 9 juni lanserar LU en blogg där medarbetare berättar hur de minimerat klimatavtrycket när de rest i tjänsten: http://sustainabletravelstories.blogg.lu.se/

 

Emmas resplan

Utresan

5 mars

  • 23.25–06.20: Malmö–Hamburg

6 mars

  • 08.13–10.01: Hamburg–Göttingen
  • 10.52–13.58: Göttingen–Karlsruhe
  • 15.32–18.05: Karlsruhe–Paris
  • 21.14–09.06: Paris–La Tour de Carol, Enveitg*

7 mars

  • 10.25–13.45: La Tour de Carol, Enveitg–Barcelona
  • 22.30–06.30: Färja Barcelona–­Palma de Mallorca

8 mars

  • 06.30: Framme!

*Från Paris blev det istället buss 23.00 som var framme i Barcelona 11.00.

 

Hemresan

11 mars

  • 11.00–18.00: Färja Palma de Mallorca– Barcelona

12 mars

  • 14.31–17.51: Barcelona–La Tour de Carol, Enveitg
  • 18.50–06.50: La Tour de Carol, Enveitg– Paris

13 mars

  • 10.55–13.26: Paris–Karlsruhe
  • 14.51–19.36: Karlsruhe–Hamburg
  • 21.19–03.52: Hamburg–Malmö

14 mars

  • 03.52: Framme!

Pris för tåg respektive flyg

  • Emmas resa kostade 7200 SEK.
  • Flyg t/r: drygt 3000 SEK + några hundra kronor för resa till och från flygplats.

Koldioxidutsläpp

  • Emmas resa: 125 kg CO2
  • Flyg: 1000 kg CO2 (höghöjdseffekten inräknad)

Universitetets resepolicy

Universitetets resepolicy innebär att alla resor i tjänsten ska planeras utifrån arbetsmiljö- och miljöhänsyn samt kostnadseffektivitet. Innan du som anställd bokar en resa ska du överväga om resan kan ersättas med ett digitalt möte. Om resan ändå är det bästa alternativet ska du planera den så att den negativa miljöpåverkan begränsas. LU:s resepolicy finns på Medarbetarwebben.

Enligt Lunds universitets hållbarhetsplan är ett av målen att utsläppen av växthusgaser ska minska med 50 procent fram till slutet av 2023 jämfört med referensåret 2018.

Boka själv och lägg ut

På grund av de höga bokningsavgifterna för tågresor utomlands har det skickats ut ett mejl på Biologiska institutionen om att den som vill åka tåg i andra länder kan boka på egen hand. Den som bokar får då betala själv och begära ersättning i efterhand. Allt under förutsättning att närmaste chef godkänt. Information finns även på Med­arbetarwebben.

Klart med ny tågresebyrå

Efter LUM:s pressläggning blev det klart att universitetet slutit avtal med den danska tågresebyrån Togrejse. Målet är att det ska bli enklare och billigare att boka och ta tåget vid resor inom Europa.

Avtalet med resebyrån Togrejse gäller från och med den 1 juni. Alla flygresor, flygtransferresor, tåg i anslutning till flygresor och inrikes tågresor bokas som tidigare via BCD Travel.

Mer information finns på Medarbetarwebben.

Intresserad av forskning och samhälle?
Prenumerera på Apropå!

I nyhetsbrevet Apropå varvas senaste nytt från Lunds universitet med kommentarer till aktuella samhällshändelser från några av våra 5000 forskare.